Gå til innhold
Arkivverket

Gjerulf (Gjeruld) Larsen (Rise) f. 25.12.1895. Til New York.


Gunnar Homme
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å prøve å finne mer om denne karen. 

Gjerulf (Gjeruld) Larsen, f. 25.12.1895

Døpt 25.5.1896

Kopnfirmert 3.4.1910

Bopel Risehaven, Øyestad

Han dro første gang til USA fra Kristiansand 7.mars 1913 (ankom Ellis Island 21.mars) med Oscar ll. Var da ugift.  Båtbygger av yrke.  Han skulle til vennen Johannes Hansen.

 

 

Har prøvd før, og kom da et stykke på veg, men her er mye ugjort.  Men jeg kommer dessverre ikke lengre enn jeg kom forrige gang, og må ty til anmodning om bistand fra dere her som kan mer om det enn meg:-)

Her er link til min forrige side:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=576755

Endret av Gunnar Homme
Feil skjer når man jebber med flere brødre :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ryktene" sier at han skal ha død ganske ung over i Amerika.

 

En annen ting jeg undres over:  Aanon Olsen (Rise) bodde stort sett hele sitt voksne liv i Amerika (Nort Dakota).  Han hadde 3 halvbrødre der borte (New York) og han besøkte de nok en del.  Aanon hadde en hobby: fotografering.  Og han sendte hjem mye bilder fra rundt 1915 til 1930.  Og det beste av alt: Han skrev bak på bildene hvem som var avfotografert!

Og 2 av brødrene (Knut Larsen og Bertin Larsen) er med på mange bilder.  Men Gjeruld Larsen er ikke på noen jeg har sett enda.  Det kan selvsagt være mange grunner for dette, men en av dem kan være at Gjeruld døde tidlig etter at han kom over.  Men han er spennende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stine H Kvistad skrev:

Hei, 

Dette er kanskje Karl Bertin Larsen, f 28.08.1901

 

Begravet på Evergreens, New York, Berten Larsen

https://www.findagrave.com/memorial/149348294

 

Name: Bertin Larsen
Age: 50
Birth Date: abt 1901
Death Date: 25 Nov 1951
Death Place: Manhattan, New York, New York, USA
Certificate Number: 20647

 

 

 

Dødsdato 25 nov på Certificatet.

Find a grave viser dødsdato 5 nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha begge to.  Nå har jeg begynnelsen og slutten

Er det noen som vet om det finnes ytterligere informasjon hos offentlige myndigheter om f.eks pårørende, dødsårsak, bostedsadresse o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1516478782_BertinLarson.thumb.jpg.a518fcad0ea3d10ba115f4d8368dd1cd.jpg Jeg fant nå et bilde jeg har sett etter, hvor Bertin sitter ved sin brors grav i New York.  Og der står det at broren døde i 1961.  Da kan det ikke være "min " Bertin som er omhandlet i de to dødsattestene.  Desverre

Endret av Gunnar Homme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerulf har nok blitt værende i Amerika.  Og dette er tiden da den store influensaepedemien (spanskesyken) herjet verden over, og mange i bla New York døde av den (mellom 50 og 100 millioner på verdensbasis)  Dette kan selvsagt ha vært en grunn for tidlig død. Og siden han ikke er på noen dødsindeks.

Men ingen holdepunkter ut over dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iføge en mye omtalt engelsk detektiv, må man jo eleiminere alle andre muligheter før man står tilbake med sannheten. 😊 Så tillat meg et lite skudd i blinde: I tilfelle Gjerulv kom tilbake til Norge, så er folketellinger og muligens kirkebøker hvor han kan ha vært omtalt, fortsatt klausulert i flere år. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med skattetaten, som nå forvalter folkeregistrene, og se om de har ham omtalt i Norge etter 1913.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.