Gå til innhold
Arkivverket
Magne Karstensen

Inger Mathea Hansen (f Jørgensdatter?) fra Nes.

Recommended Posts

Magne Karstensen

Kan noen hjelpe meg videre her?

Har forsøkt å finne dåpen hennes (og evt hvor hun var ifra og hvem hennes foreldre var) men har ikke kommet noen vei.

Vet ikke om jeg overser noe eller om jeg er litt på "villspor". 

 

Hun var iallfall gift med min tipp tipp oldefar Karl Hansen (har kommet et stykke bakover med han) og jeg er ganske sikker på at jeg finner dem under denne folketellingen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037056005543

 

De flytter senere til Lillestrøm og hun dør 30 januar 1935 https://media.digitalarkivet.no/view/751/165.

 

Hun er visstnok døpt i Nes/Akershus cirka 1852-53. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Prøv å let etter vielsen deres.Der vil fødselsår,fødested og fedrenes navn være oppgitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Dåpen 30. mai, født 8. april 1852:

Akershus fylke, Nes, Fenstad, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Fødte og døpte 1852, Side 113
Permanent bilde-ID: kb20060307020509
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060307020509

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Karstensen
15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Heisann. Tusen takk for hjelp 🙂

Her kommer det frem endel jeg ikke visste. 

Visste f eks ikke at hun var gift flere ganger. 

Ser også at de ikke ble gift i Odalen slik jeg trodde. 

 

Jørgen Olsen og Heiberg er neste utfordring ser jeg 🙂 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ser at Inge Marthea Jørgensdatter står med fødselsdato 18 april 1852.

Hun var født 8 april 1852,ifølge dåpen i # 6.

https://www.myheritage.no/family-1_1000262_179299722_179299722/eriksen-stagsrudvangen-erik-eriksen-stagsrudvangen-inge-marthea-jorgensdatter-heiberg

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
4 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg har nok funnet feil dåp, for der sto farens navn som Jørgen Amundsen og ikke Olsen.

 

Gården Heberg omhandles i bind 3 i bygdebokserien s. 640 i boka (og også Togstad)

Varig lenke

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010111005097

 

Ifølge dødsfallet var hun f 8.3.1853 i Nes.

 

Angående dåpen du fant;

 

Da er vel feil foreldre på Inge Marthea i basen i # 8 også.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Litt rart, dette.. Det står jo tydelig Jørgen Olsen i begge vielsene hennes... 

 

Får titte i bygdeboka og se om det løser seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Kan det likevel være riktig dåp som er funnet?

Er faren sitt navn (Jørgen Olsen) ved vielsen i 1875 feil?

Han het Jørgen Amundsen?

 

 

Inge Marthea Jørgensdatter ble konfirmert i 1866.

Født 8/4,døpt 30/4-53.

Fødested Heiberg.

(eller står det Høiberg?)

(Hun var vel født i 1852)

Foreldrene er de samme som ved dåpen som Anne-Lise fant.

 

Nr 8.

https://media.digitalarkivet.no/view/535/267

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen
13 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kan det likevel være riktig dåp som er funnet?

Er faren sitt navn (Jørgen Olsen) ved vielsen i 1875 feil?

Han het Jørgen Amundsen?

 

 

Inge Marthea Jørgensdatter ble konfirmert i 1866.

Født 8/4,døpt 30/4-53.

Fødested Heiberg.

(eller står det Høiberg?)

(Hun var vel født i 1852)

Foreldrene er de samme som ved dåpen som Anne-Lise fant.

 

Nr 8.

https://media.digitalarkivet.no/view/535/267

 

Ja, her er de samme på Heberg, som var på Togstad eie ved dåpen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Tror det er riktig dåp som er funnet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen
2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror det er riktig dåp som er funnet.

 

 

Det tror jeg òg.

 

Leser i bygdeboka at gården ble kalt Hobberg rundt 1520, så det er sikkert det som henger igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen
48 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Mora Kirsti Pedersdatter er enke i tellingen 1865.

De bor på Togstad skov,Høiberg.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=007&bnr=0127&lnr=000

 

Fant Jørgen Amundsen død i 1861 på FS:

 

Jørgen Amundsen

Norway Burials
Name Jørgen Amundsen
Gender Male
Death Date 03 Dec 1861
Death Place Nes, Akershus, Norway
Age 58
Birth Date 1803
 
Citing this Record

"Norway Burials, 1666-1927," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWXM-K4F : 10 February 2018), Jørgen Amundsen, ; citing ; FHL microfilm 278,168.

 

Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 8 (1859-1874), Døde og begravede 1861, Side 348
Permanent bilde-ID: kb20060307021181
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060307021181

(Nr. 99)

 

Han bodde på Togstad eie ved dødsfallet.

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.