Marius Holm Enerud Skrevet Desember 27, 2018 Del Skrevet Desember 27, 2018 Heisan, Jeg kommer stadig over ordet "Jevndøgn" i en lengre tekst som jeg tyder. Jeg lurer på hva betydningen av dette ordet er (i sammenhengen som gjelder teksten)? Her er et eksempel: 22 Efter en saadan Opdæm- 21 nig gik Møllen saavidt Vidnet 22 erfarede, et Jevndøgn, dog kun 23 med en Qvern i hvert Huus. Her er et annet eksempel: 01 Efterat der saaledes har været 02 opdæmmet et halvt Jevndøgn og 03 mindre, har der været malet paa 04 Møllen i et halvt Jevndøgn eller 7 a 8 Timer. Flott om noen kan hjelpe meg 🙂 Mvh Marius H. Enerud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif B. Mathiesen Skrevet Desember 27, 2018 Del Skrevet Desember 27, 2018 (endret) Håper dette kan gir deg ett svar. https://no.wikipedia.org/wiki/Jevndøgn Endret Desember 27, 2018 av Leif B. Mathiesen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Desember 27, 2018 Forfatter Del Skrevet Desember 27, 2018 Takk for tipset, Leif, jeg har lest den artikkelen. Jeg tror ikke den artikkelen gir definisjonen på ordet som er brukt i teksten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Kinn Skrevet Desember 27, 2018 Del Skrevet Desember 27, 2018 Sjå punkt 2 her: https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=jævndøgn Det betyr altså ganske enkelt '(heilt) døgn'. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigrid Strompdal Skrevet Desember 28, 2018 Del Skrevet Desember 28, 2018 Ivar Aasen skriver at det er et helt døgn, dvs. dag og natt. Det stemmer jo ikke helt med 7-8 timer. Ha en fin dag. Sigrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Larsen Skrevet Desember 28, 2018 Del Skrevet Desember 28, 2018 (endret) Sitat Efterat der saaledes har været opdæmmet et halvt Jevndøgn og mindre, har der været malet paa Møllen i et halvt Jevndøgn eller 7 a 8 Timer. Jo, Sigrid, det stemmer, for teksten sier at etter de ganger det har vært oppdemmet et halvt døgn og mindre, har det vært malt i et halvt døgn eller 7-8 timer. Endret Desember 28, 2018 av Olaf Larsen tyrkleif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Mars 2, 2019 Forfatter Del Skrevet Mars 2, 2019 En stor (forsinket) takk for informasjonen. Dette hjalp meg :-) mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå