Gå til innhold
Arkivverket
Petter_Larsen

Dovre: Finnes gården Rødølen/Ryddølen (63/1) eller Breidalen (63/2) i folketellingen i 1801?

Recommended Posts

Petter_Larsen

Hei!

Jeg forsøker å finne ut mer om en av mine aner "Marit Østensdotter" som i følge bygdebok for Dovre kommer fra "Breidalen 63/2". Marit giftet seg med Peder Pedersen Hovde i 1804. Peder Pedersen er født 2.2.1778 og er sønn av Peder Siversson Tofte (f-1.7.1736 - d-1791). Jeg har verken funnet Marit eller gården Breidalen/Rødølen/Ryddølen i folketellingen i 1801. Jeg tror Ingrids far er Østen Jespersen Rødølen (f-6.5.1740).

Marit og Peder skal i følge bygdeboka ha flyttet sammen til "Hanslykkja 38/9", men jeg lurer på om de ble boende på Hovde Søndre (41/2) etter at de giftet seg da deres datter Ingrid Pedersdatter Hovde (f-20.10.1804) og sønnen Peder (f-19.12.1806) har Hovde som fødested. Marit og Peder bodde ikke på Hovde i 1801 (før de giftet seg). Peder var tjenestegutt på Bjørnsgård i 1801. 

Hilsen Petter

ane82 folketelling Lesja 1801.jpg

ane82 søsken og mor folketelling 1801 Lesja.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carl-Henry Geschwind

Please forgive me for answering in English - I can read Norwegian, but not write it.

The place is listed as Røddølen in the 1801 census: https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01058250002916

Østen Jespersen lives there with his wife Marit Olsdatter and their son Jesper Østensen (who is married and has two small children), but Marit Østensdatter is not there. I guess she must have been in service (tjenestepige), like Peder Pedersen.

In fact, there is a Marit Østensdatter (born 1780) listed in the 1801 census as tienestefolk at Baarkhus in Lesja: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058250004178

Endret av Carl-Henry Geschwind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter_Larsen

Carl-Henry: Thank you so much for leading me further on! This must be correct 🙂

Berit: Tusen takk for hjelpen!  Jeg er enig i at den første linken er mest sannsynlig. Hun har ganske sikkert vært i tjeneste i 1801.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.