Gå til innhold
Arkivverket

Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0009: Skifteprotokollar, 1744-1747, manglande side?


Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Viser til skiftet etter Magdeli Pedersdatter Liset/Lisæter som byrjar her

https://www.digitalarkivet.no/sk20081128630015

som tilsvarar folio 17a

 

Ingressen på denne sida fortel om borna Hans Eriksen, Erik Eriksen Skorge, ... rithe Eriksdatter g. m.Peder Gloifog, Alet Eriksdatter, 25 år og Pernille Eriksdatter, 22 år

 

I utloddinga som byrjar side 18a byrjar ein med enkemannen Erik Zandersen. Blar ein so om til neste folio 18b/19a burde ein i ein normal situasjon forvente å finne karane Hans og Erik og deretter elste datter. Noko ein ikkje gjer men går direkte til dei to yngste døttrene Alet og Pernille og deretter direkte over på neste skifte. For meg virkar det som at det som no vert kalla 18b heller burde vore kalla folio 19b og den korrekte 18b (og 19a) manglar i skanninga  ... ?

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett bilde fra mikrofilmen som er hoppet over ved indeksering, men det er et duplikat bilde av 17b-18a med starten av utlodninga, så det er greit at det er hoppet over. For øvrig ser sidetallene ut til å stemme.

 

Løsningen finner du i forkant av utlodninga: Det ble 22 rd 15 sk igjen etter at gjelda var trukket fra, og enkemannen opplyste deretter at den gifte dattera og sønnene hver for seg tidligere hadde fått 7 rd til bryllup. Boets verdi ble etter dette delt med 7 rd til hver av de ugifte døtrene, på linje med hva deres søsken tidligere hadde fått, mens enkemannen beholdt de resterende 8 rd 15 sk. Deretter følger utlodninga av dette - legg merke til at utleggene til døtrene ikke omtales som arv, men som hjemmegifte og bryllupsutredning.

 

I skifter i Vestfold, som jeg er mest vant med, ble hjemmegifte og bryllupsutredning til ugifte barn ført som gjeldsposter og trukket fra boets netto verdi. Hadde det vært gjort her, ville det blitt 8 rd 15 sk til deling, med 4 rd 7 1/2 sk som enkemannens boslodd og 4 rd 7 1/2 sk som barnas arv.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, og løysing 😊

 

Nett som du er eg og i min langt mindre erfarne skiftelesing mest vant med at heimegifte o.l. står som gjeld. Her skulle eg likevel ha fanga opp det du har beskreve. Var rett og slett for fokusert på at dei elste borna mangla, ikkje det faktiske innholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.