Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Geir Apeland

Sunnhordland sorenskrivararkiv: Kjøpskontrakt hus på Apeland i Sveio 1871

Recommended Posts

Geir Apeland

Hei

Er det noen som vil hjelpe med tydning av kjøpekontrakten nr. 3, mellom Johannes Larsen (min tippoldefar) og Aanen Larsen? 

Jeg klarer å lese mye av teksten, men er redd for å gå glipp av viktige detaljer. Så hvis vil gi seg i kast med den, så er jeg veldig takknemlig .

https://www.digitalarkivet.no/tl20070808071265

Mvh

Geir Apeland

Else B. Rustad

Omtrent slik:

3. Kjøbecontragt. Undertegnede Johannes Larssen, Husmand under Gaarden Abeland, vedgaar herved, at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger og afhænder til Hr. Aanen Larssen vestre Vego, mit eiede Stuehuus med Kakelovn og andet Tilbehør, saaledes, som det idag forefindes, tilligemed Endel Rundmaterial paatænkt til Ladebygning staaende og beroende paa mit fæstede Husmandsplads Dalbakka under Gaarden Abeland i Sveen sogn samt omtrendt 10 - ti - Tylfter Sagebord beroende ved Ærvesvaagssagen i Vikebygd, altsammen for en Kjøbesum som udgjør min fulde Gjæld, til Kjøberen nemlig 40 Spd - fyrgetyve Spesidaler - paa de Vilkaar, at jeg indtil videre skal have Stuehuset til Leie og Bruug, imod at svare til Kjøberen som Brugsavgift 2 Spd. to Spesidaler - aarligen erlagt inden Mars Maaneds Udgang. Da Kjøbesummen for længst er mig Betalt, saa erkjender jeg ovenbemeldte Kjøber for retmæssig Eier af omhandlede solgte Ting, unden Anke af mig eller mine i nogen Maade, hvorfor jeg er hans Hjemmelsmand efter Loven. Dette bekræftes ved min Haand i Vidners Overvær. - Gaarden vestre Vigo d. 14de Marts 1871. Johanes Larsen Apeland. Til Vitterlighed: Hans Johnsen Strømsvaald. Hans Larsen Hægland m. F. Pen. - At jeg undertegnede har af ovenbemeldte Johannes Larsen paa anførte Vilkaar kjøbt de omhandlede Ting, tilstaaes herved. Datum ut supra. Aanen Larsen. Til Vitterlighed: Hans Johnsen Strømsvaald. Hans Larsen Hægland. Bege m. F. Pen.

Geir Apeland

Hei

Dette var veldig interessant lesning for oss her på Apeland. Tusen takk for en utmerket tydning!!!

Mvh

Geir Apeland