Gå til innhold
Arkivverket

Ulykke på Hudson river


Gro Hege Gulliksen Ødegaard
 Del

Recommended Posts

En gang etter 1910 ble en ung norsk mann fra Tønsberg skadet alvorlig om bord på en lekter på Hudson river. Han fikk armene kappet i en vinsj, men overlevde utrolig nok ulykken. Hans navn var Ludvik Hildmar Gulliksen. Han var født i 1886. Jeg antar at det må ha vært en notis i avisen vedrørende ulykken, og jeg håper på hjelp til å finne dette. Mvh Gro Hege (grandniese)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke det. Marie Eriksen f 1888 i Åsgårdstrand, var i folketellingen 1910 ugift og i New York som tjenestepike, han står også som ugift ved samme telling. De giftet seg, men om det var i USA eller om det var før eller ulykken vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svaret vedrørende vielse. Da forstår jeg at vi ikke fant det i kirkebøkene i Vestfold. Da håper jeg at noen finner en notis fra ulykken også. Foreløpig, stor takk til deg Sven Hjortland. Mvh. Ps Var det på sjømannskirken i Brooklyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bildet fra dette treffet? (Det var visst riktig.)

 

Louis Gulliksen

New York, County Naturalization Records, 1791-1980

birth:
27 July 1886
Tensberg, Norway
naturalization:
1915
Kings, New York, United States
    
Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Stine H Kvistad said:

Matthiessen?

 

Yes. 1917 naturalization document under name Ludvig Hildemar Matthiassen is filed right after 1915 declaration of intent under name Louis Gulliksen, and other information in the two documents matches (see document at https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9MX-9V27?i=801&cc=1999177)

Endret av Carl-Henry Geschwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaring på etternavnet: Ludvig Hildmar var sønn av Mathias Gulliksen. Ludvig og hans søsken tok, på et tidspunkt, alle sammen etternavnet Gulliksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye spennende informasjon, Gro Hege! På vegne av familien Gulliksen takker jeg for info - og takk til Gro Hege som registrerte seg for å finne ut mer om Ludvik. 

 

Som takk kan jeg tilby et bilde av Ludvik.

 

 

Ludvig Hildemar Gulliksen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro Hege!

Min oldefar, Torger Emil Pedersen, omkom i en ulykke å Hudson River trolig på slutten av 1911. Jeg tror han var styrmann eller kaptein på en lekter. Jeg har forsøkt å finne ut mere om dette, men har ikke lykkes. Torger Emil var født i 1863 på Tjøme. I 1910 folketellingen står Torger Emil Pedersen sammen med sin familie i Tønsberg, men benevnt som fraværende og antatt opphold Amerika. Han er også nevnt som styrmann.I dødsannonse i Tønsbergs Blad står det at han antatt omkommet i forlis i januar 1912. Jeg har siden jeg var liten blitt fortalt at han omkom i forlis å Hudson River. Har imidlertid aldri funnet noen dokumenter som kan bekrefte dette. Men tilfeldighetene kan jo være at din grand onkel og min oldefar var i samme ulykke. 

Skjermbilde 2019-01-17 kl. 08.55.31.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gro Hege Gulliksen Ødegaard skrev:

Ps Var det på sjømannskirken i Brooklyn?

 

Giftet seg i Trinity Lutheran, Brooklyn, NY - Google:  trinity lutheran church brooklyn ny

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Ludvig Gulliksen
Gender:    Male
Record Type:    Marriage
Birth Place:    Toorberg
Marriage Date:    27 Sep 1914
Marriage Place:    Brooklyn, New York, USA
Spouse:    Marie Eriksen
Church Name:    Trinity Lutheran
Church Location:    Brooklyn, New York

1914_Vielse.jpg

 

 

Marriage License 23. september 1914:

 

The New York, New York, Marriage License Indexes, 1907-2018
Name:    Ludwig Gulliksen
Gender:    Male
Marriage License Date:    23 Sep 1914
Marriage License Place:    Brooklyn, New York City, New York, USA
Spouse:    Marie Erichksen
License Number:    12830

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1915 - bodde på 311 47th Street - Google:  311 47th street brooklyn kings new york

 

The New York, State Census, 1915 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K9RZ-ZKS
Name:    Lousie Gullikson
Birth Year:    abt 1886
Birth Place:    Norway
Age:    29
Residence Place:    New York, Kings
Relationship:    Head
Color or Race:    White
Number of Years in US:    6
Assembly District:    09
House Number:    311
Line Number:    16
Page Number:    06
Household Members:    
Lousie Gullikson    29
Marie Gullikson    27

1915_Census.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎01‎.‎2019 den 8.58, Mikkel Lauritzen skrev:

Hei Gro Hege!

Min oldefar, Torger Emil Pedersen, omkom i en ulykke å Hudson River trolig på slutten av 1911. Jeg tror han var styrmann eller kaptein på en lekter. Jeg har forsøkt å finne ut mere om dette, men har ikke lykkes. Torger Emil var født i 1863 på Tjøme. I 1910 folketellingen står Torger Emil Pedersen sammen med sin familie i Tønsberg, men benevnt som fraværende og antatt opphold Amerika. Han er også nevnt som styrmann.I dødsannonse i Tønsbergs Blad står det at han antatt omkommet i forlis i januar 1912. Jeg har siden jeg var liten blitt fortalt at han omkom i forlis å Hudson River. Har imidlertid aldri funnet noen dokumenter som kan bekrefte dette. Men tilfeldighetene kan jo være at din grand onkel og min oldefar var i samme ulykke. 

Skjermbilde 2019-01-17 kl. 08.55.31.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mikkel, og takk for svar. Det virker vanskelig å finne dokumentasjon på slike hendelser "over there" 100 år tilbake i tiden. Hvis jeg kommer over noe av interesse skal jeg gi deg beskjed, og håper du gjør det samme. MVH Gro Hege

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎01‎.‎2019 den 20.16, Stine H Kvistad skrev:

Brooklyn Daily Eagle 17 Sep 1917

Matthiessen?

 

image.png.a6dc48007fba88b43118cb3a79882963.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stine, og takk for svar. Notisen i Daily Eagle var artig med flere ordspill. Ludwig Hildmer Matthiessen er nok min mann (Ludvik Hildmar Gulliksen (Mathisen).Undrer litt på "gasolin explosion" da alle i familien har hørt at han fikk kappet av armene da han hang fast i en vinsj om bord på en leider....Finnes det noe oppfølger i Daily Eagle tro? Kanskje han ikke fikk statsborgerskap, - eller fant han ut at det ikke var så lett å leve som handicapped i Statene? MVH Gro Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Gro Hege Gulliksen Ødegaard said:

Kanskje han ikke fikk statsborgerskap, - eller fant han ut at det ikke var så lett å leve som handicapped i Statene

 

The court three days later (on 20 September) agreed to grant him citizenship. The document (if you have access to Familysearch.org) is at https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9MX-9V5X?i=804&cc=1999177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.