Gå til innhold
Arkivverket

Skulle gjerne hatt hjelp til tyding av enkelte ord i et skifte - Bergen 1839

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

– Hvis tiden tillater hadde det jo også vært strålende med korrektur på hele dokumentet, men det er bare et lønnlig håp.

Høyre side, høyre kolonne, nesten øverst:

SAB, Byfogd og Byskriver i Bergen, 06/06C/L0008b: Skifteprotokoller, 1826-1845, s. 482b-483a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111700245

Har forsøksvis transkribert det meste men enkelte ord vil bare ikke hjernen min begripe.

Som sedvanlig er «(??)» hele ubegripelige ord, ord etterfulgt av «(?)» er: ‹usikker på ordet› og rene «?» inni/etter ord er: ‹tror jeg kan lese noen bokstaver, men . . . ›

Jeg har forøvrig hatt så mye tidligere formatteringstrøbbel når jeg har forsøkt å lime inn noenlunde ryddige tekstdokumenter i forumets tekstbehandler, at jeg nå prøver å legge ved tekstdokumentet (transkripsjonen) som egen fil.

Hvorvidt det er en god idé vil vise seg . . . Håper ikke det skremmer eventuelle gode hjelpere fra å – ja, hjelpe 🙂

På forhånd takk.

Mvh

Even S.

Sophia Larsdatter Veevaag Skifte Transkrib..rtf

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg kanskje har klart de på første siden:

16  2 Boets Gjeld og Udgift

37  samt Gjeld                          6    "    314 – 27

Igjen =                49 – 93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Åsbjørg. Utrolig hvor latterlig innlysende det blir når ‹fasiten› er der.

– Og jeg håper motet vender tilbake Else, vi trenger deg! 🙂

Mvh

Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.