Gå til innhold
Arkivverket

skannede bilder i høyere oppløsning


Alexander Tunby Rosseland
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er mulig å få tilgang på bilder i høyere oppløsning enn de som er i Digitalarkivet? Finnes de som råfiler, og er det i så fall mulig å bestille slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Alexander Tunby Rosseland skrev:

Hei, jeg lurer på om det er mulig å få tilgang på bilder i høyere oppløsning enn de som er i Digitalarkivet? Finnes de som råfiler, og er det i så fall mulig å bestille slike?

 

Vi produserer i TIFF-format med 300 dpi oppløsning og 24 bit fargedybde. Disse filene blir konvertert i to versjoner.

  • Tapsfri komprimering til JPEG2000 for lagring i "beste kvalitet". Filstørrelsen er fra 10 MB (typisk for maskinskrevne A4-sider) til godt over 100 MB (enkelte store kart og tegninger).
  • Komprimering med tap og kontrastskjerping til JPEG for lagring og visning i Digitalarkivet.

 

Det finnes altså bilder med høyere oppløsning (JPEG2000-versjonen), men som dog ikke er kontrastskjerpet. I prinsippet er det mulig å gi ut disse bildene, men vi har i praksis ikke hatt forespørsler på det tidligere, så vi har ikke noen klar "politikk" på hvordan vi forholder oss til slike forespørsler. Det vil være noe manuelt arbeid for å få hentet JPEG2000-versjonene ut av fillageret, så vi vil nok håpe at det ikke blir mange forespørsler av en slik type. 🙂

 

Kan du si noe mer spesifikt om hva du eventuelt ønsker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar! Jeg skjønner godt det ikke er ideelt med mange forespørsler av denne typen! Jeg jobber som forskningsassistent for en forfatter som gjerne skulle hatt et høyoppløst bilde av dette: https://media.digitalarkivet.no/view/13188/13?indexing spesifikt bildet nederst på venstre side. Dersom det kunne latt seg gjøre å få det i jpeg2000 som du nevner ville vi begge vært veldig glade! 

 

Alexander

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.