Gå til innhold
Arkivverket

Skadetakst etter storofsen 1789 for gårder i Sel kommune

Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor jeg finner skadetaksten som ble utført på de av gårdene i Sel kommune (Vågå pg) som ble berørt av den såkaldte storofsen i 1789?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan dette er materiale som eg har lite kjennskap til frå Statsarkivet i Bergen, tek eg ein snarveg og viser til svaret som Tor Weidling i Riksarkivet gav på spørsmål om arkivmateriale etter Storofsen(arkivref.: 2010/55714):

Kilder om storflommen / Storofsen i 1789

Det viktigste materialet vedrørende skader ved Storofsen vil trolig være bevarte

avtaksforretninger hvor landskylda, og dermed skatten, på gårder ble satt ned. En

oversikt over kjente savtaksforretninger finnes i vårt privatarkiv 273 Sigfred Riksen.

I arkivet etter Rentekammeret (RK) finnes det en pakke (ca. 15 cm tykk) med

oversikt over avtaksforretninger for Gudbrandsdalen, Valdres, Numedal og

Sandsvær 1789-1792 (RK, Realistisk ordnet avdeling, Matrikkelvesen, pk. 6). Dette

materialet gir trolig den beste oversikten over skader på jordvei og bygninger etter

Storofsen i dette området.

I fogderegnskapene for 1789 og de påfølgende år kan man finne dokumenter om

avtaksforretninger mv. for de enkelte fogderier (RK, Fogderegnskaper).

Vi vet at det i 1789 og 1790 kom kongelige resolusjoner om utdeling av korn til de

flomrammede (RK, Relasjons- og resolusjonsprotokoll 1789, resolusjon nr. 87 og

Relasjons- og resolusjonsprotokoll 1790, resolusjon nr. 21). I 1791 og 1792 kom

det resolusjoner om skattefritak mv. (RK, Relasjons- og resolusjonsprotokoll 1791,

resolusjon nr. 64, Relasjons- og resolusjonsprotokoll 1792, resolusjon nr. 79).

Dokumenter til resolusjonene kan finnes i flere serier: RK, Kammerkanselliet,

Forestillinger til kongelige resolusjoner, RK, Kammerkanselliet, Dokumenter til

forestillinger og RK, Sønnafjelske renteskriverkontor, Kongelige resolusjoner.

I arkivet etter Generalveiintendanten 1718-1814 finnes det en pakke (pk. 2) som

bl.a. inneholder materiale om istandsetting av veier som ble skadet i flommen 1789.

2

Avtaksforretninger var rettslige handlinger som kan være tatt inn i tingbøker eller

ekstrarettsprotokoller. Slike protokoller i finnes i arkivene etter sorenskriverne.

Disse arkivene befinner seg i de regionale statsarkivene. Det er også mulig at det kan

finnes materiale i arkivene etter fogder og amtmenn. Også disse arkivene befinner

seg i statsarkivene.

Når det gjeld tingbøkene finn du dei skanna på Digitalarkivet:

https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?municipalities%5B%5D=0515&start_year=1789&end_year=1799&text=

For oppslag i arkivet kan du bruke skjema som er lenka til her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fann eg faktisk ein "Syns, Besigtigelses og Affeldings Forretning" for den garden eg var ute etter, i tingprotokollen som du linka til.

Hjarteleg takk for hjelpa enda ein gong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.