Gå til innhold
Arkivverket

Murersvend Lars Andreas Olsen Nesheim 1876 18. mai 1915


Tove Fossdal
 Del

Recommended Posts

hei, jeg søker å finne slekt etter min oldefar Murersvend Lars Andreas Olsen Nesheim eller Næsheim, født antagelig i 1876,død 18,mai 1915 i Bergen. Han var gift med Eli Kristiane født Jansen født 1878 død 14,desember 1967. de hadde flere barn bla Min mormor Kirsten Gudrun Henriksen , Hjørdis ,øyvind,håkon og jens. Har funnet flere fra EliKristiane sin slekt ,men finner ingen foreldre til Lars Andreas Olsen Nesheim,eller næsheim. Søkte tidligere etter hjelp for å finne slekt etter Min morfar og fikk kjempe god hjelp her inne.så jeg prøver igjen,😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen mellom Lars Andreas Olsen og Eli Kristiane Jansen, 11.1.1903 i Laksevåg, Askøy (nr. 3):  https://www.digitalarkivet.no/kb20050808040794

 

Ved vielsen står det at Lars Andreas ble konfirmert i Nykirken i 1894. Her er konfirmasjonen 1.4.1894 (nr. 45):  https://www.digitalarkivet.no/kb20050815030961

 

Han var født 30.4.1877, døpt 26.12.1877 i Nykirken (nr. 160):  https://www.digitalarkivet.no/kb20061122050094

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars tusen takk for infoen du har funnet,😊 jeg sliter med å lese teksten i kirkebøkene, det er særlig den  du sendte link til som omhandler giftemålet til Lars Andreas sine foreldre, kirkeboken for Nykirken 11.9.1864. (nr 35) hva betyr Ulvig mars 42 og.....? 26,mai 44?.

jeg prøver også å lese hvilke navn som står etter tallene i kollonnen. Etter 22står det Ole...…?.... Næsheim...?...og leser jeg Peder....T?H?....? ….Dreng😆Ser du hva som står der, ?

Går utafra at de navnene jeg ikke klarer lese er fedrene til brud og brudgom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove:  Ulvig, 28 mars 42.  Det er født ELLER døypt 28 mars 1842 i Ulvik i Hardanger.

Eivindvig, 26 mai 44.  Født / døypt i Eivindvik i Ytre Sogn.

Sidan brudgom er Ung, dvs Ungkar og bruden: Pige, så er dette ekteskap nr 1 for begge to.

 

Gamle DA: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1816&gardpostnr=11249&merk=11249#ovre

Her er (håpar eg) same ekteskapet i Gamle DA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Jens Olsen er Gaardbruger Ole Sjursen Næsheim og Gjøe Pedersdatters far er Ungkarl, Dreng Peder Trulsen. (Da var ikke foreldrene hennes gift da hun ble født.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gjøe Pedersdatters dåp fra FamilySearch:

 

Gjoe Pedersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
26 May 1844
 
christening:
27 May 1844
GULEN, SOGN OG FJORDANE, NORWAY
father:
Peder Thrulsen
mother:
Karie Pedersdr
 

 

 

Dåpen i kirkeboka:

 

Sogn og Fjordane fylke, Gulen (Eivindvik), Husøy, Brekke i Gulen (Eivindvik), Ministerialbok nr. A 20 (1837-1847), Fødte og døpte 1844, Side 98
Permanent bilde-ID: kb20070305350547
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070305350547

(Nr. 29)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen både Anne Lise og Jon.😊 Jammen bra dere er her og hjelper sånne som meg ,jammensanten ikke bare enkelt å finne ut av skrift og diverse,😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 2.2.2019 den 22.32, Tove Fossdal skrev:

hei, jeg søker å finne slekt etter min oldefar Murersvend Lars Andreas Olsen Nesheim eller Næsheim, født antagelig i 1876,død 18,mai 1915 i Bergen. Han var gift med Eli Kristiane født Jansen født 1878 død 14,desember 1967. de hadde flere barn bla Min mormor Kirsten Gudrun Henriksen , Hjørdis ,øyvind,håkon og jens. Har funnet flere fra EliKristiane sin slekt ,men finner ingen foreldre til Lars Andreas Olsen Nesheim,eller næsheim. Søkte tidligere etter hjelp for å finne slekt etter Min morfar og fikk kjempe god hjelp her inne.så jeg prøver igjen,😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg ser litt på min kones slekt. Sissel Næsheim, hennes far Asbjørn Næsheim og hennes farfar Håkon Næsheim. Fikk mye hjelp her, men så du nevnte at du hadde funnet flere slektninger til Eli Kristiane Jansen. Kan du dele litt?   Stein.Riise@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.