Jump to content
Arkivverket

Sværholdt Dahl

Haavard T. Gjestland

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om en person med navn Sværholdt Dahl. Alt tyder på at Sværholdt er fornavn, med det lyder underlig? Hans kl være født på Lillehammerkanten i 1889, foreldre Marten (Morten eller Martin?) Dahl og Hanna Johannesen. Han blir gift med Fransiska Eline Kofoed fra Vardø. Hun er født i 1899. De emigrerer til Canada i 1929 med båt fra Trondhjem til Halifax. I passasjerlisten er de oppført som minerer (gruvearbeidere). 

Nummer 71

Troms fylke, Tromsø i Tromsø, Ministerialbok nr. 15 (1889-1899), Fødte og døpte 1890, Side 21
Permanent bilde-ID: kb20050307020973
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050307020973
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050307020973.jpg

Fransiska Dahl

in the Washington, Marriage Records, 1854-2013

Name: Fransiska Dahl
Application Age: 40
Birth Date: abt 1899
Birth Place: Varda, Norway
Application Date: 28 Sep 1939
Application Place: Whatcom, Washington, USA
Spouse: George Albin Jalinson

Dette er mannen Fransiska Dahl giftet seg med i Washington i 1939

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000220467

Edited by Sven Hjortland
  • Like 1

Takk for flott hjelp!

Et par ord om hva jeg egentlig er ute etter. Blant gammelt bildemateriale fra min kones familie har vi et bilde av en av hennes oldefedre. På armlenet på stolen han sitter i sitter en ung dame. Det store spørsmålet har vært: Hvem er damen? Noen mente å ha hørt om "familie" i Amerika, og et navn "Siska". Etter hvert fant vi ut at oldefarens søster Marie ble gift med en Hans Christian Kofoed i Vardø. De fikk 6 barn, hvorav en het Franziska Eline. Franziska ble gift med Sværholdt Glærum Dahl, og de emigrerte til British Columbia i Canada. Resteb kjenner du til. Håpet har vært å finne slektninger etter Franziska, men mye tyder på at hun var barnløs. Ingen synes dermed å kunne verifisere om damen på bildet vært er Franziska.

10 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Takk for flott hjelp!

Et par ord om hva jeg egentlig er ute etter. Blant gammelt bildemateriale fra min kones familie har vi et bilde av en av hennes oldefedre. På armlenet på stolen han sitter i sitter en ung dame. Det store spørsmålet har vært: Hvem er damen? Noen mente å ha hørt om "familie" i Amerika, og et navn "Siska". Etter hvert fant vi ut at oldefarens søster Marie ble gift med en Hans Christian Kofoed i Vardø. De fikk 6 barn, hvorav en het Franziska Eline. Franziska ble gift med Sværholdt Glærum Dahl, og de emigrerte til British Columbia i Canada. Resten kjenner du til. Håpet har vært å finne slektninger etter Franziska, men mye tyder på at hun var barnløs. Ingen synes dermed å kunne verifisere om damen på bildet er Franziska.

Edited by Haavard T. Gjestland

• 1 year later...
On 2/3/2019 at 2:56 AM, Haavard T. Gjestland said:

Jeg søker opplysninger om en person med navn Sværholdt Dahl. Alt tyder på at Sværholdt er fornavn, med det lyder underlig? Hans kl være født på Lillehammerkanten i 1889, foreldre Marten (Morten eller Martin?) Dahl og Hanna Johannesen. Han blir gift med Fransiska Eline Kofoed fra Vardø. Hun er født i 1899. De emigrerer til Canada i 1929 med båt fra Trondhjem til Halifax. I passasjerlisten er de oppført som minerer (gruvearbeidere). 

Can anyone help with marriage records for Svaeholdt Dahl and Francisi E. Kofoed in Norway thank you