Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsår

Ard-Eirik Hermansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Ser i "Standard for transkribering av kirkebøker i Norge - Arkivverket 2013" at fødselsårene bør inneholde kun tall.

Fødselsår oppgitt i kirkeboka 1840-45.

Regner med regelen er den samme som for alder, at man da oppgir 1845 som fødselsår og skriver i merknadsfeltet: Fødselsår oppgitt i kirkeboka "1840-1845".

Fødselsår oppgitt i kirkeboka ca. 1860.

Skal man her kun registrere fødselsåret 1860 og skriver i merknadsfeltet: Fødselsår oppgitt i kirkeboka "Ca. 1860".

Her har eg foreløpig ført i fødselsårsfeltet ca. 1860. Blir det feil el. er det valgfritt?

Mvh

Ard-Eirik Hermansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å skrive ca 1860 dersom det står slik. 

Eller hvis det hadde stått ca 60 år på en alder, så skriver jeg det. 

Det er litt mer problematisk med 1840-1845. Her kan du velge f.eks 1845 og legge inn i merknadsfeltet at fødselsår oppgitt i kirkeboka 1840-1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

jeg pleier å skrive ca 1860 dersom det står slik. 

Eller hvis det hadde stått ca 60 år på en alder, så skriver jeg det. 

Det er litt mer problematisk med 1840-1845. Her kan du velge f.eks 1845 og legge inn i merknadsfeltet at fødselsår oppgitt i kirkeboka 1840-1845

Takk for svar.

Det er greit å følge samme prinsipp på fødselsåret som ved alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.