Gå til innhold
Arkivverket

Skyldelingsforretning i Hollevik i Askvoll i 1833


Magne Kvalstad
 Del

Recommended Posts


Omtrent slik, eg er litt usikker på nokre ord...


Skyldsætnings Forretning paa Hollevig.

Aar 1833 den 25de Septb. blev Retten sadt paa Gaarden Hollevig og betjent af mig Sorenskr. Landmark samt de 4 Laugrettesmænd Mads Mattiss. Askevold, Ole Olsen Askevold, Jonas Gundersen Ask og Jacob Pedersen Ask efter Forlangende af Anders Eilefsen til Skyldsætning af hans tilkjøbte Andeel i denne Gaard.
Forretningens Reqv[irent] mødte personlig, saa mødte og Sælgeren Mads Decideriussen som oplyste at hans forhen eiende fulde Jordebrug her i Gaarden var 1 Pd. 8 Merker Smør.
Saavel Kjøber som Sælger foreviste nu Retten det mellem dem oprettede Grændseskjel for enhvers deres Eiendom, hvilken Grændse begynder ved et hvidt Skar i Fjeldhammeren ovenfor Tunet og gaaer derfra i lige Linie ned over Bøen til en liden Bjerghou[?], hvorhen Mærkelinien gaaer fra syd til nord, men herfra dreier Mærket sig i lige Linie mod Vest saa langt som Bøen strækker. Den nederste Deel heraf tilhører nu Anders Eilefsen, som tillige er tillagt den østlig for ham liggende Plads som nu beboes af Peder Gjertsen.
Densaa[?] til Anders Eilefsen overladte Del med vedbørlig Anpart i Gaardens Udmarksstrækninger skjønnede Retten eenstemmig at kunne skyldsættes for 16 Merker Smør, saa at de udgjøre den halve Deel af Jordebruget og at altsaa Sælger og Kjøber nu hver for sig eier og bruger her i Gaarden ---- 16 Merker Smør.

Ingen havde nu videre at erindre, thi blev Forretningen sluttet.--

N. Landmark    M. M. Askevold   Ole O. Askevold   J. G. Ask   J. P. Ask

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Densaa[?] til Anders Eilefsen overladte Del med vedbørlig Anpart

...Disse til Anders Eilefsen overladte Dele med vedbørlig Anpart...osv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god dag.

Jeg er klar over at dette var litt i overkant av hva en kan be om hjelp til. Saken er at jeg har "stuttret" med dette så lenge at jeg gav opp. Dette dokumentet hadde jeg stor interesse av å lese. Jeg skal love å trene mer :-) , men enkelte dokument er helt håpløse. Men jeg er dere en stor takk skyldig :-) ha en fin dag.

Mvh. Magne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.