Jump to content
Arkivverket
Frank Rusten

Kari Nielsdatter

Recommended Posts

Frank Rusten

Trenger hjelp til å tyde hva som står i denne henvisningen i kirkebøkene:

Ringsaker prestekontor, K/Ka/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1799-1814, s. 75, øverst på siden.

https://media.digitalarkivet.no/view/9072/44195/76

 

Ringsaker prestekontor, I/Ia/L0005/0008: Kladd til kirkebok nr. 1H, 1807-1811, s. 8.               

https://media.digitalarkivet.no/view/9074/101971/4

 

Hva betyr "nr 49" oppført i kirkeboken? Er det dødsfallsprotokollen?

barnefaren er kanskje fra Vardal ( skrevet Wardahl)?

 

Ringsaker prestekontor, L/La/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1814-1826, s. 130-131, nr 325.

https://media.digitalarkivet.no/view/9076/86409/65

 

Ringsaker prestekontor, K/Ka/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1814-1826, s. 136-137, nr 325.

https://media.digitalarkivet.no/view/6009/30922/69

 

Edited by Frank Rusten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnar Øra

Den første leser jeg :

"Februarie  6te Hans Johansen og Eli Anderdr: Bye her i Ringsager .- Angnete Hiemmedøpt og død"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank Rusten

Jeg viser til ovenforstående forespørsel.

Jeg ser at jeg trengte å være litt mer presis i hva jeg ønsker å få tydet.

 

Jeg har lagt ved henvisninger hvor en Kari Nielsdatter har født barn. Utfordringen er at jeg har funnet 3 Kari Nielsdatter i samme område som er født omtrent på samme tid.

Dermed er det ikke lett å vite hvilke barn som tilhører hvilken mor.

 

Den Kari Nielsdatter jeg søker opplysninger om hadde navnet Kari Nielsdatter Røhr (Røhr-eie). Hun er oppgitt som det da hun fødte sitt første barn i 1802, og sitt siste barn i 1822.

Tar man utgangspunkt i hva som stå i kirkeboka nedenfor da hun fødte datteren Johanne, kan man lettere finne de andre barna ved å tyde hva som står om leiermaalene til høyre.

Der står når hun fødte sine andre barn i leiermaal. Det er nøkkelen til å finne de rette barna hun er mor til.

 

Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1822, side 15-16, nr 705.

https://media.digitalarkivet.no/view/6010/10

 

Ringsaker prestekontor, L/La/L0002: Klokkerbok nr. 2, 1821-1823, s. 28-29, nr 701.

https://media.digitalarkivet.no/view/9077/86417/14

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg
Posted (edited)

#1 - Den første (1808) er vel øvst til venstre (Gunnar held seg til høgre):

"Dødføt Drengebarn. Uægte".

"Pigen Karie Nielsdr vestre Sougstad Eie i Rings: No 49 Plac:

avlet med gift Mand Hans Hansen Slettums Eie i Wardahl.

Hans 1e og Hendes 2det Lejermaal. Hendes 1ste i 1806."

 

"No.49" vil eg tru er soldat-legdsnummeret. (det er ikkje innført på jentene).

"Plac:" vil eg tru er presten som utførte dåpen.

 

Den neste er kladd/duplikat av den same innførsla.

 

Den fjerde lenkja (1819), nr. 325, Kari

"Pige, Inderst Kari Nilsdr Røhrs Eie og Ungk Inderst Hans Larsen Sougstuden.

Hans 1ste og hendes 4de leiermaal"

merknad til høgre: "NB. hendes 3die No. 128 aar 1816(?) ??"  [kan vere 1810]

 

Den tredje lenkja er klokkarbok-innførsla av den fjerde. Same tekst, men merknaden manglar.

 

 

 

 

 

Edited by Ivar S. Ertesvåg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank Rusten

Takk for svar.

Jeg ser nemlig flere årstall helt til høyre i merknadene som jeg trodde var en oppramsing av tidligere leiermaal.

Hun fødte sine første barn i 1802 og i 1805 utenfor ekteskap med samme mann. Hun måtte gå for presten 2 ganger og skrifte og be om tilgivelse for sine synder. I tillegg var fadderene stort sett de samme personene ved begge fødsler. Det er grunnen til at jeg mener  det er samme Kari Nielsdatter som fødte begge barna med samme mann, selv om hun bodde et annet sted enn Røhr da hun fødte sitt andre barn.

 

Hun fikk derfor ingen barn i 1806. Det stemmer imidlertid at det var en Kari Nielsdatter som fødte et barn i 1806. Problemet er at barnet født i 1805 er født i oktober og barnet i 1806 er født i april. Tidsrommet mellom fødslene er for kort (6 mnd). Derfor tror jeg at det ikke er samme kvinne som føder disse barna i 1805 og 1806. Dermed er jeg også usikker på om det er Kari Nilsdatter Røhr som er moren til det dødfødte barnet, for der står det som du har tydet, at barnet i 1806 er hennes første leiermaal. Med andre ord kan det bety at moren til det dødfødte drengebarnet i 1808, er også moren til barnet i 1806.

 

Det siste du nevnte (1816) stemmer da hun fødte et barn i 1816. Teller vi opp da, stemmer antallet barn iht dødsfallsprotokollen for Moelv lensmannskontor

dødsfallprotokollen, venstre side nr. 139: SAH, Moelv lensmannskontor, H/Ha/L0001: Dødsfallsprotokoller, 1825-1827

https://www.digitalarkivet.no/sk10211712131014

«uægte Børn ejer intet." Det ser ut som skrivaren først skreiv 3 (born) og så retta til 4 ved å skriva over.

 

Viser forøvrig til tidligere artikkel om Kari Nielsdatter Røhr her i Brukernes Forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.