Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Tjøstel Tjøstelsen Bjørkeholtet f. ca 1716 og kona Berte Halvorsdatter

Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

I henhold til BBII s 596 for Nord-Odal er Tjøstel Tjøstelsen Bjørkeholtet født ca 1712? – 86, gift i 1742 med Berte Halvorsdatter. De hadde flere barn og en av disse er Hans Tjøstelsen født i 1760-1807 g.m. Johanne Kristensdatter.

Tjøstel Tjøstelsen Haugen som sannsynligvis er identisk med Tjøstel Tjøstelsen Bjørkeholtet er nevnt i en synfaring 6/8 1757 som Gudbrand Torkelsen (Vest-Krattebøl s- 538 N-O BB1 – 22) hadde. Torkel var eier og bruker av 1/3 av Krattebøl. Til stede var selgerne Jon Gudmundsen, Gudmund og Høgne Jonsen.  Embret Hansen Berg opplyste at han aktet å innlemme denne tredjedelen i gården for myndlingen Gudmund Persen for 241 dlr. Vitner var Tjøstel Tjøstelsen Haugen (41 år) og Kristoffer Olsen Hagen (30 år).

Tjøstel Tjøstelsen «Svenneby-Haugen» stevnte i 1751, husverten Jakob  Svenneby for å ha fradelt ei havn på plassen «Svenneby—Haugen» som Tjøstel var betrodd til bruk og beboelse. Tjøstel hadde sådd halve plassen våren 1751,  enda han var utsagt før jul. Tjøstel fikk likevel bo på plassen framover. Sønnen Hans Tjøstelsen (1760-1807) tok over plassen. Hans ble gift 1788 med Johanne Kristensdatter. De hadde flere barn bl.a. Kristen Hansen Svenby g.m. Berte Olsdatter Kapstadås.

En mulig far til Tjøstel Tjøstelsen er Tjøstel Askilsen Toner. I henhold til BB for Nord- Odal under Sand s 358. fikk Tjøstel Askilsen Toner en uekte sønn,  Tjøstel, i 1717 med Marit Persdatter.

I henhold til Nord-Odal BB3-51 s. 36: Tjøstel Askilsen f. 1693 ble gift med Berte Andersdatter i 1716, flere barn: Askil, Marit, Anders, ,Per, Ola,, Kristoffer, Mari.

Tjøstel Askilsen var enkemann på Nordli i Mo, da han ble gift for 2. gang i 1736 med enka Anne Sørensdatter Struterud.

Er det noen som har kjennskap til familieforhold rundt Tjøstel Tjøstelsen  og kona  Berte Halvorsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon: "Marit Persdatter fikk i 1717 sønnen Tjøstel med Tjøstel Askilsen Toner". Dette sitatet er hentet fra BB for Nord-Odal 1-22 Sand side 356 under "Diverse". Tidligere har jeg skrevet s 358.

Spørsmålet blir da om noen har kjennskap til om Tjøstel Askilsen Toner som omtrent på samme tidspunkt giftet seg med Berte Andersdatter, fikk et barn med Marit Persdatter? Er det samme Tjøstel Askilsen Toner? Hvem er Marit Persdatter? Finnes det kirkebok for Sand for 1717?

Jeg har så langt antatt at Tjøskel Askilsen har barn med både Marit Persdatter (uekte barn) og barn med Berte Andersdatter.

Veldig interessert i tilbakemelding om noen har kjenskap til familieforhold til Tjøskel Askilsen Toner eller vet om det er tilgjengelig kirkebok på Sand for denne perioden.

Vennlig hilsen

Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Margun

Hjertelig takk for respons. Det var veldig bra.

Jeg tror jeg har funnet Marits og Tjøstel Askildsen Toners uekte sønn Tjøstel i den kirkeboka for Sør-Odal du sendte meg i digital form. 

Siste Oppføring i Februar 1717 dvs på s. 25:

For meg ser dette ut som innføringen i kirkeboka av dåpen til Marits uekte barn, Tjøstel. Som far er utlagt Tjøstel Askildsen Toner. Det er omtrent alt jeg forstår av skriften.

Det er angitt faddere for barnet. Navnet på disse kan hjelpe til med å finne hvem Marit er og hvor hun kommer fra. Jeg har vanskelig for å se med sikkerhet at hun hetter Marit Pedersdatter (eller Persdatter), men det kan skyldes mine manglende kunnskaper i å tolke gammel presteskrift. Det er også nevnt faddere som jeg ikke er i stand til å tolke.

Spørsmålet er, er det noen som kan tolke eller transkribere det som står i kirkeboka eller viktige deler av det.

Jeg vil sette stor pris på respons.

Vennlig hilsen

Knut Waagaard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel omtrent noe slikt:

"Døpt eftter tienestens forretning Marit Pedersdtr Skjeppestads uægte Barn, hvis fader hun udlagt Kiøstel Askildssøn Toner at være, som da var ungkarl. Barnets nafn vaar Kiøstel. Fadderne vaar Harald Øster??m, Povel ???by, Mogens Skjeppestad, Thore Amund Føskers og Ingebor Børger Skulstads."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Tjøstel Askildsens ekteskap, så ble han trolovet med Berte Andersdatter Skjeppestad 6. september 1716 og holdt førstegangs lysning samme dag. Andregangs lysning var en uke seinere, Dom 14. p. Trinit, dvs. 13. september, og tredje gang var Dom 15. p. Trinit, dvs. 20 september. Jeg finner ikke selve vielsen i farta, men det er veldig tettskrevet her: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603210273

Når det ved dåpen til det uekte barnet står "som da var ungkarl", må vel det gjelde ved unnfangelsen en sen mai-kveld i 1716 i høyløa oppi åsen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank.

Tusen takk for oversettelsen.  Utrolig hva du er i stand til å tolke av presteskrift.

Neste oppgave for meg er å finne ut om det er slektskap med Marit på Skjeggestad, Føsker og Skulstad eller Øster? .Kanskje Marit var tjenestepike på Skjeggestad?

Vennlig hilsen

Knut Waagaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider