Gå til innhold
Arkivverket

Gamle betegnelser mynt, mål. vekt mm

Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

2057310141_Skjermbilde2019-03-16kl_17_30_32.png.0279ea898b47f3b1e78780891757d1ef.png

Jeg har funnet en gammel håndskrevet bok i min mors etterlatte papirer. Ungdomsøvelser håndskrevet av Ole Johannesen Odderstad. ( vet ikke hvem det er, men min tipptipptippolderfar Thorer Larsen Egeland og hans  sønn Marcus Thorersen Egeland har skrevet navnene sine i boken med annen skrift) Den må være skrevet rundt 1800. Det er flere forslag til kontrakter og brev mm som er datert 1798 og 1799. Jeg prøver å tyde noe av det som står her. Det skal være nyttige forklaringer på ulike tegn og forkortelser. Jeg er kommet et stykke på vei, men forstår ikke alt. Noen som forstår mer enn meg? 

Rigsdaler,

Mark

Shilling

???

Minus, Plus, ????,

Fierdingsvei?

Pund, Lispund, Skippund,

center, prosento, procento pro anno,

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Randi Nesje Myhr skrev:

2057310141_Skjermbilde2019-03-16kl_17_30_32.png.0279ea898b47f3b1e78780891757d1ef.png

Jeg har funnet en gammel håndskrevet bok i min mors etterlatte papirer. Ungdomsøvelser håndskrevet av Ole Johannesen Odderstad. ( vet ikke hvem det er, men min tipptipptippolderfar Thorer Larsen Egeland og hans  sønn Marcus Thorersen Egeland har skrevet navnene sine i boken med annen skrift) Den må være skrevet rundt 1800. Det er flere forslag til kontrakter og brev mm som er datert 1798 og 1799. Jeg prøver å tyde noe av det som står her. Det skal være nyttige forklaringer på ulike tegn og forkortelser. Jeg er kommet et stykke på vei, men forstår ikke alt. Noen som forstår mer enn meg? 

Rigsdaler,

Mark

Shilling

???

Minus, Plus, ????,

Fierdingsvei?

Pund, Lispund, Skippund,

???

Prøv tydeforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Randi Nesje Myhr skrev:

Rigsdaler,

Mark

Shilling

???

Minus, Plus, ????,

Fierdingsvei?

Pund, Lispund, Skippund,

???

Det er ikkje alle teikna her som finst på tastaturet ...

"Rdr, rdr, Rigsdaler

<teikn> Mark

ss:, s:   Skilling

<teikn> Pendinge

-:-  Minus /. mindre ./

+ Plus,  /. meere ./

Tdr, tdr. Tønder

Skpr, skpr. Skiepper

Fr:  Fierdingkar

<teikn>  Pund,

<teikn>  Lispund,

<teikn>  Skippund,

C. Centner,

p.c. pro cento,

p:c.p.a: pro cento pro anno

Alr: alr. Alen

Qvart: qvart: Qvarteer

Qvint: qvint: Qvintin."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da kommer jeg litt videre. Boka har 60 sider så det er litt å finne ut av.En slags lærebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.