Gå til innhold
Arkivverket

slektsforsking


marianne Brady
 Del

Recommended Posts

Hei !

Kan noen hjelpe meg , med å finne ut hvor denne mann kommer fra i Norge?

Hans Hanson Sterri f. 14.nov. 1948. gift med Johanna Nelsdotter Nelson Jonason f. 1852.

De hadde en sønn Albert H. Hanson f. 1880 - d.1965 . Var han gift. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Med vennlig hilsen Marianne Brady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis du kan legge ved lenker til det du har funnet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at navnet Sterri kommer fra Hafslo i Sogn og Fjordane. Det var det som dukket opp når jeg satte Sterri som bosted i avansert personsøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nekrologen til datteren Alma Alette Hanson i Willmar Tribune, 08 Aug 1917, Wed,  3 hadde hun 5 søstre og 3 brødre. Ikke at det hjelper på hvor familien kommer fra ...

 

DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet skudd i  blinde er denne Johannes, dog født 17. november (?) 1848, men på Holsæter (?)

 

Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Solvorn, Joranger, Fet, Urnes i Hafslo, Ministerialbok nr. A 5 (1834-1852), Fødte og døpte 1848, Side 127, nr. 92

https://www.digitalarkivet.no/kb20070507660333

 

Det mulig interessante er at moren het Alette, som også var andre fornavnet til Hans Hansons datter Alma. Vi bør vel gå til folketellingene i USA og finne immigrasjonsåret og ta det derfra ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ft 1910 ( Atwater, Kandiyohi, Minnesota), med kona Johanna og barna Albert, Nelsina og Annie, forteller at Hans Hanson faktisk var født i Wisconsin ca. 1848. Det var tidlig, men det kom jo en del nordmenn over på 1840-tallet. Johanna var født i Norge.

 

Så jeg tror vi kan trygt se bort ifra mitt forrige innlegg. Men foreldrene til Hans må vel ha kommet fra Norge. Noen fra Sterri som drar over på 1840-tallet?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et skudd i blinde, fra ft 1850 i Wisconsin:

 

Name:     Ingabur Hanson
Age:     20
Birth Year:     abt 1830
Birthplace:     Norway
Home in 1850:     Norway, Racine, Wisconsin, USA
Gender:     Female
Family Number:     1884
Household Members:     
Name     Age
Stub Hanson     24
Ingabur Hanson     20
Hans Hanson     1

 

"Stub" er transkribert til "Plutz" på Familysearch.org!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Nok et skudd i blinde, fra ft 1850 i Wisconsin:

 

Name:     Ingabur Hanson
Age:     20
Birth Year:     abt 1830
Birthplace:     Norway
Home in 1850:     Norway, Racine, Wisconsin, USA
Gender:     Female
Family Number:     1884
Household Members:     
Name     Age
Stub Hanson     24
Ingabur Hanson     20
Hans Hanson     1

 

"Stub" er transkribert til "Plutz" på Familysearch.org!

 

DTH

Hei ! Dette er denne fam. Jeg har funnet på Ancestry. Hvor kommer de fra i ? Deres sønn Albert H. Hansson , ble han gift, og hva arbeidet han med. På forhand takk. Mvh Marianne Brady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noen nekrolog på Albert. Finner dog noen av søsknene her og der. Litt mer metodisk gjennomgang kan kanskje føre en på sporet.

 

Lit sent nå. Men jeg tror det skal finnes litteratur om settlementet i Norway, Racine, Wisconsin, bør være mulig å finne ut noe mer om "Stub" og Ingeborg. Med alle mulige forbehold om at den Hans Hanson i 1850-tellingen er den samme funnet bl.a. i tellingen 1910.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !  Dette er denne fam. Jeg har funnet dem på Ancestry.  Hvor kommer de fra i Norge? Deres sønn Albert H. Hansen , ble han gift? Hva arbeidet han med?  Jeg leter etter en Albert H. Hansen ( Brady) f. 1880. Min farfar.   På forhand takk.  Mvh Marianne Brady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du sitter inne med en del informasjon om familien allerede. Kanskje du kunne dele det først? Du mener at Albert Hanson, f. 1880, d. 1965, er din farfar, men kjenner ikke til om han var gift? Har du forsøkt å kontakte etterkommere etter Alberts søsken? Hvor kommer navnet Brady fra?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Guro Helgesdatter er muligens omgift 1851 med Elling Hansen, 1818, fra Sigdal

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8505/19

 

 

Name

Elling Hansen

Marriage Date

16 Feb 1851

Marriage Place

Dodgeville, Wisconsin, USA

Spouse

Guro Helgesdatter

Church Name

Jefferson Prairie

Church Location

Rock County, Wisconsin

 

Men hun står som "pige", ikke enke

image.png.450851b4c8de3c910ed43862551bc62d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp og konf for Albert Herman Hansen

Name: Albert Herman Hansen
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 23 Dec 1880
Birth Place: Ann Cottonwood, Minnesota, USA
Baptism Date: 11 Dec 1881
Baptism Place: Walnut Grove, Minnesota, USA
Father: Hans Hansen
Mother: Johanna Nilsd Hansen
Church Name: St Olaf
Church Location:

Walnut Grove, Minnesota

 

Name:Albert Herman Hansen

Record Type:Confirmation

Birth Date:23 Aug 1880

Birth Place:Catt Co

Baptism Date:11 Dec

Confirmation Date:12 Dec 1897

Father:Hans Hansen

Mother:Johanne Hansen

Church Name:St Olaf

Church Location:Walnut Grove, Minnesota

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/items/60117cd6bd8c11c57bf4745b672bb264?page=235&searchText="helge thorsen kleven"

 

Foreldrene til Hans, f 14 Nov 1848

 

image.png.ac364a20e03ca77e88b5fb90613bb840.png

 

Vielsen nr 29

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 456
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114011145
 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hvor kommer navnet Brady fra?

 

Marianne; Vi har visst vært innom Albert Hansen før, dengang fra Missouri..

Da er det vel ikke sikkert at Albert Herman Hanson 1880-1965 er personen du ser etter. 

Og hva er kilden til Hans Hansen Sterri?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man trygt se bort ifra den Hans Hanson jeg la ut i innlegg 10 som en mulighet. Bra jobbet, Stine. Rart at jeg ikke kom over opplysningene du la ut i innlegg 15, men, men ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Stine H Kvistad skrev:

https://www.nb.no/items/60117cd6bd8c11c57bf4745b672bb264?page=235&searchText="helge thorsen kleven"

 

Foreldrene til Hans, f 14 Nov 1848

 

image.png.ac364a20e03ca77e88b5fb90613bb840.png

 

Vielsen nr 29

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 456
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114011145
 

 

 

Hei ! Takk for svar. Jeg har vert borti dette navn før. Jeg har kun søkt på Ancestry. Jeg har et bilde av Albert H. Hanson, som er likt det d har lagt ut på Ancestry.Derfor ønsker jeg å vite mer om han og familien. Jeg finner ikke mer om han, men jeg er ikke så dreven på dette. Er takknemlig for mer hjelp. Er hans mor svensk ?  Ble han gift etter 1915.?

Med vennlig hilsen Marianne Brady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Ser ut til at du sitter inne med en del informasjon om familien allerede. Kanskje du kunne dele det først? Du mener at Albert Hanson, f. 1880, d. 1965, er din farfar, men kjenner ikke til om han var gift? Har du forsøkt å kontakte etterkommere etter Alberts søsken? Hvor kommer navnet Brady fra?

 

DTH

Hei ! Takk for ditt svar.Har søkt etter denne mann lenge☺️Albert H. Hanson (brady) ble gift med Marie Haroldsen fra Odda. 23/11- 1912. De var gift i en kort stund. Hun reiste tilbake til Norge Odda i 1919, med sin sønn Herold John Brady. På min fars dåpsattest står det Hansen Brady. Jeg har funnet et bilde i gamle papirer av en person. Jeg tror det er Albert, han er meget lik Albert jeg nå søker og hans søster Julie. Jeg vet ingen ting om han og hans familie, og hvor han ble av. Jeg har tatt Ydna av min bror, og her kommer Persson inn, men også Kleven, men langt bak i tid.

Jeg tror at Brady navnet er noe de har tatt der borte i Minneapolis. Vil så gjerne være sikker😊 Det jeg har funnet er på Ancestry.

Med vennlig hilsen Marianne Brady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#24. Men i temaet https://forum.arkivverket.no/topic/201878-hvem-var-farfar-albert/  søker du etter en person født i Missouri. Er du sikker på at vi leter etter den rette Albert H. Hanson Brady?

 

Utfordringen er at vi kun vet at den Harald Johannes Brady (Herold John Brady) som gifter seg i Odda i 1937, jf. https://www.digitalarkivet.no/kb20050729020503, er sønn av en Albert Brady. Kan du *dokumentere* at denne Albert Brady er identisk med Albert Hanson som er gravlagt i Minnesota,  https://www.findagrave.com/memorial/62155669

 

--> Jeg ser jo at ved dåpen til Harald Johannes i Chicago, jf. Evangelical Lutheran Church in America. ELCA, Birth, Marriage, Deaths. Evangelical Lutheran Church of America, Chicago, Illinois, så er faren oppgitt å hete Albert Hansen Brady. Men igjen: hvordan vet du at denne Albert Hansen Brady er identisk med Albert Hanson?

 

DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.