Gå til innhold
Arkivverket

Petter Adolf Helgesen f. 3.juli 1890

Øystein Helgesen
 Del

Recommended Posts

Petter Adolf helgesen ble født 3. juli 1890 i Østfold, Kråkerøy kommune.

Petter seilte i deler av sitt yrkesliv som lettmatros.

Er det mulig å finne på/avmønstringer for perioden han var til sjøs?

Jeg har har prøvd å lete i Digitalarkivets Mønstringsjournaler for å finne hans mønstringsnr.(heter det det?), men har ikke funnet noe.

Har forstått det slik at sjøfolks mønstringsnr. fulgte dem i hele deres tid til sjøs, og derfor en egnet kilde for å følge av/påmønstringer?

Petter seilte bla på Pegasus (4 mastet bark), eid av Chr. Nielsen & Co - Larvik.

Jeg ønsker tips om kilder/arkiver hvor jeg kan finne opplysninger om Petter sitt virke til sjøs.

Hadde også vært fint med forslag til kilder/arkiver om seilskipet Pegasus og rederiet Chr. Nielsen & Co.

PÅ forhånd takk for all mulig hjelp.

Mvh

Øystein Helgesen

Endret av Øystein Helgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe

Viste om Pegasus skjebne i 1912, men det var artig å lese dette i Fremtiden.

Trodde jeg viste at Petter mønstert på Pegasus i Fredrikstad, fortsetter å lete...

Mvh
Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 19.30, Øystein Helgesen skrev:

Jeg har har prøvd å lete i Digitalarkivets Mønstringsjournaler for å finne hans mønstringsnr.(heter det det?), men har ikke funnet noe.

På 26.3.2019 den 20.52, Øystein Helgesen skrev:

Trodde jeg viste at Petter mønstert på Pegasus i Fredrikstad, fortsetter å lete...

Jeg kan ikke se at du har opplyst om at Petter mønstret på i Fredrikstad. Sjømannsrullene er ordnet etter patentnummer. Annotasjonsruller er ruller for første reis sjøfolk. 

Her er Petter Adolf i folketellingen 1910 for Kråkerøy - født 1890-03-07 - da er han født 7. mars 1890 (vær obs på at fødselsdato i f.t. 1910 kan være feil): 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036356001809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 19.30, Øystein Helgesen skrev:

Petter Adolf helgesen ble født 3. juli 1890 i Østfold, Kråkerøy kommune.

7 timer siden, Grethe Flood skrev:

Her er Petter Adolf i folketellingen 1910 for Kråkerøy - født 1890-03-07 - da er han født 7. mars 1890 (vær obs på at fødselsdato i f.t. 1910 kan være feil): 

Godt poeng Grethe - dåpen viser at han var f. 7. mars 1892 - # 58 - Østfold fylke, Glemmen i Glemmen, Fredrikstad, Klokkerbok nr. 5 (1876-1893), Fødte og døpte 1892, Side 262-263, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061003030139

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at han kan være registrert i sjømannsrullene med etternavnet Jensen. Registrert med Jensen både ved FT 1900 og konfirmasjon 1907.

FT 1900 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037012002587

Konfirmasjon - # 10 - Østfold fylke, Glemmen i Glemmen, Ministerialbok nr. 13 (1892-1907), Konfirmerte 1907, Side 490, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060511030669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Vær oppmerksom på at han kan være registrert i sjømannsrullene med etternavnet Jensen.

Hvilket han var - patent # 5309 - Østfold fylke, Hovedrulle nr. 18 (1910-1910), Protokollside, Side 15, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090505660015

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for meget god hjelp!

Dette var veldig lærerikt og ikke minst interessant.

Jeg har litt problemer med å tyde noe av det som er skrevet i Hovedrulle, men det finner jeg sikkkert ut av over tid.

Men når man finner ny informasjon, dukker det opp nye spørsmål...

Da virker det som om jeg i Annotasjonsrullen kan følge Petters forksjellige hyrer fra 1908 til han mønstrer av i Fredrikstad september 1911.

Når han mønstrer på Pegasus i Fredrikstad senere i september 2011, så er dette å finne i en Hovedrulle. Hvorfor ble registreringer flyttet fra Annotasjonsrullen til Hovedrulle?

Pegasus seiler fra Fredrikstad til Sundsvall, og der slutter også opplysningene i Hovedrulle nr. 18.

Hvordan kan jeg finne ut om mønstret av i Sundsvall, om han seilte videre med Pegasus, eller tok hyre på en annen skute?

PS: Pegasus seilte fra Sundsvall september 1912 med tømmerlast på vei til Melbourne. I sterk storm gikk skuta på grunn syd for Sundsvall ved Märkets fyr i Ålands hav.

Den ble liggende 3 dager på grunn, flytenede på trelasten, før den ble trukket av grunn. Den hadde et mannskap på 30, som alle ble reddet.

Båten var hardt skadet, solgt på auksjon og hugget i Reval (dagens Tallin i Estland).

Det som finnes etter Pegasus i dag er galionsfiguren som henger på kafeen i Stockolms Sjöhistoriska museum og ankeret som står på Junibacken i Stockholm.

Mvh

Øystein

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Øystein Helgesen skrev:

Hvorfor ble registreringer flyttet fra Annotasjonsrullen til Hovedrulle?

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/sjoinnrullering/sjoinnrullering-historikk-og-rulleforing

Annotasjonsruller

Annotasjonsrullene ble ført kretsvis og inneholder mannskap med sjømannspatent som var av midlertidig karakter. Samtlige mannskaper under utskrivningsalder skulle registreres inntil se oppnådde halvbefarenhetsgrad, men dette gjaldt kun fram til 1. juli det året de fylte 22 år. Denne graden fikk de etter ett års tjeneste i utenriksfart etter fylte 15 år. Annotasjonsrullene omfattet ikke:

• De som hadde fått utskrivningsutsettelse inntil oppnådd halvbefarenhetsgrad
  • Utskrevne mannskaper til distriktstroppene som hadde fått tillatelse til utenriksfart
  • Ikke-vernepliktige utlendinger

Hovedruller

Hovedrullene ble ført kretsvis over det mannskap:

• Som ønsket sjømannspatent ved oppnådd halvbefarenhetsgrad
  • Som var i besittelse av fripass
  • Som på annen måte kunne godtgjøre at de var fritatt for verneplikt (se skipper og styrmannsruller)

Fra 1883 ble hovedrullene delt i henholdsvis en A-serie for matroser og B-serie for maskinister og fyrbøtere (se B-ruller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.