Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Rokosjøen fra Løten.


Gry Merete
 Del

Recommended Posts

I min søken etter slekt på  morsiden, stopper det opp ved Marte og Halvard Rokosjøen fra Løten.

Litt historie: Denne  informasjonen fant jeg nedtegnet i en gammel bibel etter min oldefar Julius Olsen.

Halvor Rokosjøen f. ca 1700- 1770. Sammen med kona Marthe fristet de en kummerlig tilværelse på et bruk ved Rokosjøen. De fikk to barn: Ole og Marthe. Ole ble gift med Berthe og drev gården Seglabakken. De fikk et barn: Ole Olsen, som ble gift med Marthe og fikk 7 barn: Ole, f 3.10.1847 -1932 ,  Hans,Birgitte,Hansine,Marthe,Halvor og Bertha.  Ole tok navnet Grindereng og ble gift med Marie Paulsdatter 17.1.1853. De fikk 4 barn: Petter,Johan,Marte og Oline f.18.4.1881- 9.5.1935 (min oldemor).  Jeg finner ingen opplysninger om Halvor Rokosjøen, men han tok nok navnet Rokosjøen etter stedet de bodde så han hadde jo opprinnelig et annet etternavn. Er det noen som kjenner til denne slekten? 

Takknemlig for svar.

Mvh

Gry Merete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gry Merete skrev:

I min søken etter slekt på  morsiden, stopper det opp ved Marte og Halvard Rokosjøen fra Løten.

Litt historie: Denne  informasjonen fant jeg nedtegnet i en gammel bibel etter min oldefar Julius Olsen.

Halvor Rokosjøen f. ca 1700- 1770. Sammen med kona Marthe fristet de en kummerlig tilværelse på et bruk ved Rokosjøen. De fikk to barn: Ole og Marthe. Ole ble gift med Berthe og drev gården Seglabakken. De fikk et barn: Ole Olsen, som ble gift med Marthe og fikk 7 barn: Ole, f 3.10.1847 -1932 ,  Hans,Birgitte,Hansine,Marthe,Halvor og Bertha.  Ole tok navnet Grindereng og ble gift med Marie Paulsdatter 17.1.1853. De fikk 4 barn: Petter,Johan,Marte og Oline f.18.4.1881- 9.5.1935 (min oldemor).  Jeg finner ingen opplysninger om Halvor Rokosjøen, men han tok nok navnet Rokosjøen etter stedet de bodde så han hadde jo opprinnelig et annet etternavn. Er det noen som kjenner til denne slekten? 

Takknemlig for svar.

Mvh

Gry Merete. 

 

 

Bør nok prøve å finne vielsen deres.

Har du funnet dåpen til Ole og Marte?

 

 

Fint hvis du kan endre "Gry Merete" til fullt navn.

Jfr. forumreglene.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for rask tilbakemelding.

Ole Olsen ble født 1820 i Ranaberg og Marthe Halvorsdatter 27.februar 1825 i Løten. 

Mvh

Gry Merete Brekken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Utrolig. Det må da være riktig? Jeg tenker at Marte/Berthe kan ha blitt forvekslet da disse navnene går ofte igjen.  Så opprinnelig navn kan ha vært Larsen. Når det gjelder vielsen til Halvor og Berthe så har jeg lest at kirkebøker fra Løten 1700 tallet skal ha gått tapt?

Mvh

Gry Merete Brekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.