Gå til innhold
Arkivverket

Spind kirke


aabrahamsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter en oversikt over hva som finnes i arkivet om Spind kirke fra ca 1820 og fram til 1900. Blant protokollene jeg har funnet fram til, er den eldste påbegynt i 1898, og jeg vil tro at det er arkivert materiale eldre enn det. Hvordan søker jeg for å finne fram til eldre materiale? 

Med vennlig hilsen fra

Snefrid Abrahamsen

Endret av aabrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se soknehistorikken:

 

Spind

Herad og Spind hørte il Lista (Vanse) prestegjeld inntil 1828. Ved kgl. res. 29.01. 1828 ble Herad og Spind utskilt som eget prestegjeld. Det besto frem til 1969. Ved kgl. res. 11.10.1968 ble Spind overført til Farsund prestegjeld.

Fødte, vigde og døde 1693-1767: Se Vanse MINI A 1 - A 3.
Fødte, vigde og døde 1767-1797: Se Herad MINI A 1.
Konf. 1800-1815: Se Vanse MINI A 6.

Oversikt over kirkebøker:

Spind sokn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne Lise, da vet jeg at jeg må søke på Vanse prestegjeld fra før 1828. Men det er ikke kirkebøkene fra Spind jeg er ute etter, men protokoller med regnskap for selve kirka. Jeg ønsker å se hva de anskaffet til selve kirkebygget på 1800-tallet. Jeg søker etter opplysninger om en mann født i Spind i 1795, og som skal ha gitt store pengesummer til kirka. Jeg er medlem av Årbok-komiteen i Spind Historielag, og trenger opplysningene til en artikkel jeg arbeider med om denne gavmilde mannen.

Vennlig hilsen

Snefrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aabrahamsen skrev:

Tusen takk, Anne Lise, da vet jeg at jeg må søke på Vanse prestegjeld fra før 1828.

 

Det enkleste er å søke på Spind i soknefeltet: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1040S2&start_year=&end_year=&text=

 

2 minutter siden, aabrahamsen skrev:

Men det er ikke kirkebøkene fra Spind jeg er ute etter, men protokoller med regnskap for selve kirka. Jeg ønsker å se hva de anskaffet til selve kirkebygget på 1800-tallet. Jeg søker etter opplysninger om en mann født i Spind i 1795, og som skal ha gitt store pengesummer til kirka. Jeg er medlem av Årbok-komiteen i Spind Historielag, og trenger opplysningene til en artikkel jeg arbeider med om denne gavmilde mannen.

 

Du kan søke i arkivkatalogene på Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian! Det er nok bare meg som ikke forstår å bruke portalen riktig. Jeg har åpnet den linken du sendte meg, og valgt Dokumenter, men kom ikke videre. Hilsen Snefrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, aabrahamsen skrev:

Hei Kristian! Det er nok bare meg som ikke forstår å bruke portalen riktig. Jeg har åpnet den linken du sendte meg, og valgt Dokumenter, men kom ikke videre. Hilsen Snefrid

 

Du kan f.eks. skrive Spind kirke i søkefeltet og klikke på søk.

Skjermbilde 2019-04-20 kl. 18.39.49.png

 

Se også søkehjelp (lenke nederst på sida): http://www.arkivportalen.no/search-guide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Kristian, jeg fant det jeg søkte etter, takket være din hjelp!

Vennlig hilsen 

Snefrid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.