Jump to content
Arkivverket
Gunn Eliassen

Tyding av ekteskapsinngåelse i 1812

Recommended Posts

Gunn Eliassen

Jeg trenger hjelp til å tyde teksten i forbindelse med ekteskapsinngåelse mellom Andreas Lindeman og Else Larsdatter.

Midt på siden til høyre.

På forhånd takk.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 272-273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320301

Ann-Mary Engum
7 minutter siden, Gunn Eliassen skrev:

Jeg trenger hjelp til å tyde teksten i forbindelse med ekteskapsinngåelse mellom Andreas Lindeman og Else Larsdatter.

Midt på siden til høyre.

På forhånd takk.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 272-273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320301

Siterer, i håp om at lenken blir klikkbar. 

Gunn Eliassen

Takk 🙂

Jan H. Trelsgård

Den 21 Marts forlangede Søefarende og Ungkarl Andreas Lindeman, fød i Sverrig at der nestkommende Søndag maatte skee Lysning til Ægteskab mellem ham og Pigen Else LarsDatter Kongshavn her af Sognett. For alt Lovstridigt i dette Ægteskab, det være sig Slægtskab, Svogerskab eller deslige samt for at begge have haft de naturlige kopper derfore indestaae vi som Cautionister og da den til[…], intet foregaaende Ægteskab har? Sted, fornøden Attest af Vedkommende kunde fremlægges, da indestaar vi tillige for at intet paa fremmede Steder under hvad Navn nævnes kan hindrer dette Ægteskab, men paatage vi os alt Ansvar og at den Tiltale, de maatte flyde af dette Ægteskabs Fuldbyrdelse for den verende? Præst. Hitterøe Præstegaard ut Supra.

8. Augusti brudeviede. Hans Hansen Eje. Niels P. Fugelsang.       

Else B. Rustad

...Og da den, til Bevidnelse om, intet foregaaende Ægteskab har [fundet] Sted...

Gunn Eliassen

Tusen takk for hjelp 🙂

Jeg følte meg som en analfabet i møte med denne teksten. Jeg så at det var skrift, men den ga overhode ikke mening. Jeg fikk knapt til enkeltbokstaver.

Til nå, i mine 10 år som slektsgransker, den vanskeligste teksten jeg har funnet i min slekt.

Jeg hadde håpet den skulle gi meg noen spor om opphavet til Andreas, men han ser ut til å være en nøtt å knekke.

Tusen takk igjen.

Gunn

Jan H. Trelsgård
5 timer siden, Gunn Eliassen skrev:

Jeg hadde håpet den skulle gi meg noen spor om opphavet til Andreas, men han ser ut til å være en nøtt å knekke.

Det finnes en rekke attester i prestearkivet for Flekkefjord prestegjeld (i statsarkivet i Kristiansand) vedrørende vielser i Hidra sogn. Det finnes vel neppe noe angående denne vielsen siden det spesifiseres at brudgommen ikke kunne fremvise attest, men det er kan hende verdt å sjekke?

Jeg har omtalt dette ekteparet i bind 1 av bygdebok for Hidra herred. Deres eneste datter bodde sammen med stefaren Jens Jakobsen på Festevoll på Hidra ved folketellingen 1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038192000412

Gunn Eliassen

Jeg sitter for øyeblikket og venter på den boken. Den er bestilt på fjernlån på biblioteket. Jeg har en knippe aner på Hidra som må sjekkes ut. Blant annet nevnte Jens Jakobsen, min 3xtippoldefar 🙂