Gå til innhold
Arkivverket

Myklesaken


Recommended Posts

Jeg søker et dokument som er delvis sitert i: «Anders Heger: Agnar Mykle. Et diktet liv», s. 284, et anonymt brev som en stund inngikk i aktoratets dokumentliste under byrettssaken. På lokalhistoriewiki.no på siden «Myklesaken i det norske rettssystemet» (Maren Dahle Lauten) er dette dokumentet beskrevet slik:

 

«I arkivet etter Oslo politikammer ligger dokumentene i Myklesaken samlet. Dokumentlisten i sak 2085/57 (O.J.P. nr. 349-57) har i alt 57 poster. Etter høyesterettsdom av 9.mai 1958 ble saken returnert til Oslo politikammer, via Riksadvokaten og Statsadvokatene i Oslo. Myklesaken har 15 sider med grønne ark for «oversendelsespåskrifter». Her kan vi følge papirenes gang fra instans til instans. Bortsett fra et eksemplar av Lasso rundt fra Luna og to eksemplarer av Sangen om den røde rubin ser saksdokumentene ut til å ha kommet helskinnet gjennom sin vandring mellom rettsinstansene fra mars 1957 til mai 1958. [2] Blant de ulike prosesskrivene og dommene ligger også flere mapper med utklipp fra ukeblader og aviser, som viser hvordan boka ble mottatt. Dokument nr. 7. i saksmappen er ei avskrift av et anonymt brev datert 21.januar 1957 stilet til Kirke- og undervisningsdepartementet. Brevet var kommet inn til Oslo kriminalpoliti via Justisdepartementet, Riksadvokaten og Statsadvokatene i Oslo. Politiet ble bedt om å gjøre forlaget kjent med skrivet. Det anonyme brevet, som er undertegnet «Skadeskutt», ser ut til å ha utløst Myklesaken. Det kom fra en kvinne som mente at hun var omtalt i boka og ble kjent igjen av andre.» 

 

Til tross for gode opplysninger har jeg ikke klart å søke meg frem til dette dokumentet, som jeg trenger til et pågående arbeid, og ville være takke nemlig for hjelp til å finne det, evt. få tilsendt en kopi mot sedvanlig vederlag.

Endret av Kaj Skagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvendelser om oppslag i arkivmateriale gjøres via skjemaløsningen vår: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning


Forselår i dette tilfellet at du henvender deg til Statsarkivet i Oslo via dette skjemaet: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.