Gå til innhold
Arkivverket

Si(g)ve(/a)rt(h) + Else =sant?


Rolf Angelsen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt bistand til å vurdere et par av mine antakelser om at Sivert og Sigvarth er samme person.  

Sivert Mathias Olsen(34) og Else Margrethe Monsdatter(26) gifter seg 22.juli 1845. Vielse 5: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1131: Ministerialbok nr. 880A05, 1844-1868, s. 196

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050420020435

Jeg er ute etter Siverts fødselsår, og i Geni og MyHeritage blir man jo oversvømt med forslag og har sett både 1803 og 1806 som fødselsår. 1806 står faktisk i folketelling 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038380000493, men jeg finner ingen Sivert i kirkebøkene i de årene. Fødselsår 1803/1906 stemmer jo ikke med oppgitt alder i vielsesregistreringen. 

Så da lette jeg i 1811, og fant i 1812 Sigvarth Mathias  døpt 18. trinit(om jeg har tolket rett) altså 27. september, foreldre Ole Hansen og Margrethe Nielsdatter på Ostad(?), dåp nr tre: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1129: Ministerialbok nr. 880A03, 1796-1821, s. 132-133 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105630638. Er det rimelig å anta at Sigvarth Mathias fra 1811/1812 er identisk med Sivert Mathias fra 1845?

 

Og så er det Else Margrethe, dåp 24: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1129: Ministerialbok nr. 880A03, 1796-1821

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105630649født 22 Septbr døbt d 29d, til foreldre Mons Nielsen og hustru(?) Dorothea Maria  ??? Eltoft. Hvem er mor? og er det mulig at barnet er døpt syv dager gammel? 29. september er en fredag, så det kan jo være hjemmedåp som er registrert(eller er det søndag 29. oktober). Og er det noen som kan tolke gårdsnavnet etter den første fadderen Rachel Olsd. De andre er (foreløpig) ikke av spesiell interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24. Else Margrethe født 22de Septbr døbt d 29d til Forældre Mons Nielsen og Hustroe Dorothea Maria Jensdtr Eltoft...

 

Første fadder, Rachel Olsdtr., har gårdsnavn Holdal, så vidt jeg kan se.

Barn skulle på denne tiden, døpes før de var 8 dager gamle, så datoen 29. september passer bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Rolf Angelsen skrev:

 Er det rimelig å anta at Sigvarth Mathias fra 1811/1812 er identisk med Sivert Mathias fra 1845?
 

 

Sivert og Sigvart er to former av det same namnet.

Begge er fødde på Ostad, med far Ole Hansen.

Else f. sept 1820 skal vere 26 år i juli 1845, og dersom du har funne rett person, er alderen litt unøyaktig.

Dersom Sigvart f. sept 1812 er den same som Sivert "34 år" i juli 1845, er det om lag like (u)nøyaktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Interessant at barna skulle døpes før de var 8 dager gamle, likt med jødiske barn med samme frist for omskjærelse. Skulle vært interessant å vite i hvor stor grad det faktisk ble praktisert og når det opphørte. Senere har jeg observert at det kan ta nærmere året før barnet er døpt.  

Unøyaktig alder har jeg sett mange ganger, men ikke så mye som denne på 6-9 år. Derfor ble jeg veldig usikker denne gang. Inntil noen beviser det motsatte går jeg ut fra at Sivert og Sigvarth er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.