Gå til innhold
Arkivverket

Reiserute 1867 Nes i Hallingdal til Drammen ?


Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Som et ledd i å informere en amerikaner med norske røtter som kommer på sitt første Norgesbesøk senere i år, forsøker jeg å rekonstruere den mest sannsynlige reiseruta som ble benyttet av emigranter fra hjemstedet Nes i Hallingdal til avreisehavn Drammen i midten av april 1867. Inkludert i dette er også spesifikt hvilken kai i Drammen barken 'Askur' og skipper Carl Deckmann tok ombord passasjerer og gods før avreise vestover.

 

Blant de 212 passasjererene var det ikke mindre enn 124 fra Nes mens de øvrige for det meste kom fra andre steder i Buskerud (31) og Vestfold (34)

 

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=askur

 

De fleste reisende fra Nes fikk attest av presten og ble registrert i kirkeboka som utreist derfra den 28 mars og 15 april 1867

 

Buskerud fylke, Nes, Flå i Nes, Ministerialbok nr. 10 (1864-1880), Inn- og utflyttede 1867, Side 606

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060913010500

 

Mitt forslag til reiserute er angitt med rødt på det vedlagte kartutsnittet, som er del av et større kart - 'Orienterings og Reisekart for Drammens Opland' utgitt på Harald Lyches forlag i Drammen 1868.

 

Reiseruten kommer inn i kartet litt vest av Trøsheim i Flå etter å ha fulgt reiseveien på vestsiden av Hallingdalselva fra Sanden i Nes, via Sevre, Gislerud og Stavn.  De kan ha fulgt vinterveien på den islagte Krøderfjorden fra Gulsvik til Sundvolden - nåværende Krøderen - men i slutten av april kan det kanskje har vært såpass risikofylt at de valgte landeveien på vestsiden av Krøderfjoden.

Jeg har valgt å midlertidig avslutte reiseruten i Vikersund. Grunnen til dette er at Drammen-Randsjordbanen ble ferdigstilt til Vikersund høsten 1866 og første offisielle trafikk på denne strekningen startet fra Drammen 15 november 1866. Det er derfor naturlig å tenke at de reisende heller valgte togreisen Vikersund til Drammen framfor å fortsette med hest og vogn på dårlige vårveier.

 

Et par av spørsmålene jeg har og som jeg håper å få besvart er:

 

Hva var vanlig reiserute og hvor lang tid tok det fra Nes i Hallingdal til Drammen på vårparten 1867 ? (Toget Vikersund-Drammen brukte ca 2 timer). Et par som giftet seg i Nes kirke 18 april 1867 fikk det vel kanskje travelt med å rekke til Drammen før barken 'Askur's planlagte avgang i slutten av måneden, selv om avreisen ble utsatt noen dager til 5 mai pga vanskelige isforhold i Drammensfjorden.

 

Med så mange reisende fra samme sted til omtrent samme tid, hvor sannsynlig var det at det ble arrangert en eller annen form for felles transport for grupper av reisende ? Eller var det mest vanlig at den enkelte tok hånd om seg sjøl og egen familie for de som var gift ? Samtidig ankomst og avreise fra overnattingssteder og skyss-stasjoner underveis av et større reisefølge kunne vel også føre til problemer for skyss-skaffere og husverter ?

 

Jeg vil sette stor pris på respons hvis noen har synspunkter eller info om tema, evt sitter på Amerikabrev hvor emigranter fra Hallingdal har nevnt noe om den første etappen på reisen til Amerika, alternativt peke på litteratur som kan ha opplysninger om tema.

 

Vennlig hilsen Kjell Halvorsen

Nes til Vikersund 1867.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.