Gå til innhold
Arkivverket

Navn på dreng i Landskatt fastelavn 1628 for Helgeland

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Landskatt fastelavn 1628 for Helgeland listes det på s. 326 opp Fuldlønsdrennge: https://media.digitalarkivet.no/view/77122/326

Under Weffsen fr. nederst til høyre er det et navn jeg ikke greier å tyde. Nest nederste navn. Haffre? Eller hva er første bokstaven? Og hva slags navn tilsvarer det i moderne norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baard Vidar,

Helt riktig. Det står «Haffre ibid». Dette er mannsnavnet Hav, ofte som Haf i kildene.

Norsk Personnamnleksion (1995), s 118f; har «Hav m, nord. namn, norr Hafr, same ordet som appellativet hafr m 'bukk'. Kjent sidan ca. 1270, men er eldre på Island. Litt brukt i mellomalderen. Registrert på Toten (Oppl) i Skm 1647 og på Voss (Hord) i Ft. 1801. Har seinare gått av bruk.»

Belegget fra 1270 er etter E.H. Lind, Norsk-Islänska dopnamn ock fingerade namn från medeltiden, 1905-1915, sp. 419-420, en viss «Hafuer j Straumi (Jämtl.)» 

Lind oppfatter Hav som forskjellig fra Hauk. Dog ser jeg gjennom egne studier at Hauk på Jonsrud i Våle (Vestfold) omlag 1530 minst én gang fremstår som «Haff» i en kilde.

Håper dette er svar godt nok. De nevnte navnbøker anbefales. NPL er kommet i ny utgave i 2013, mens Linds bøker (1905-1915 og 1931) må skaffes via antikvariat.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke meg du spurte, men ja det gjorde jeg. 

Mener også å huske at det var folk fra Straum i Jämtland ved en av gårdene i Grane, så han var kanskje innvandret. Eller sønn av en Jämte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.