Jump to content
Arkivverket
Tor Olav Haugland

Regler om taushetsplikt for straffesaker

Recommended Posts

Tor Olav Haugland

Stundom har jeg sett henvist til et skriv fra Riksarkivaren 7.desember 1988 om 80 års taushetsplikt for straffesaker. Jeg er av dem som synes det er lettere å forstå regler når jeg får lese dem i sin helhet, så nå lurer jeg på om dette skrivet av desember 1988 finnes tilgjengelig noe sted. Skulle det senere være supplert eller oppdatert av nyere skriv er jeg naturligvis interessert i det.

AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

De nyeste føringene Arkivverket har fått fra KUD når det gjelder innsyn i straffesaker er at dette skal behandles etter særlovene, dvs at vi forholder oss til samme lover som arkivskaper. Spørsmål om utskrift av rettsbøker og andre dokumenter i en avsluttet straffesak skal altså nå vurderes etter straffeprosessloven og politiregisterforskriften.

- Når det gjelder skriv fra Riksarkivaren i desember 1988 om 80 års taushetsplikt for straffesaker så ble dette gjenstand for en klage til Justisdepartementet i 1997. Der ble det fastslått at Riksarkivaren ikke kunne gi generelle taushetspliktsregler utover 60 år, men måtte vurdere hvert enkelt tilfelle. – Om du likevel skulle være intressert i dette skrivet og det som måtte ha supplert dette siden 1988, så anbefales du å sende spørsmålet via skjema( da blir det sendt til saksbehandling, da dette er et noe omfattende spørsmål):

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Tor Olav Haugland

Takk for svaret. Jeg ser at skrivet fra 1988 ikke er noe å lete videre etter. Et eller annet må ha skjedd også etter klagebehandlingen i 1997, for f.eks. i 2006 sier en publikasjon fra Arkivverket helt generelt at straffesaker er sperret i 80 år (Riksarkivarens skriftserie, nr 25, side 7).