Olav Rugholm Skrevet Mai 26, 2019 Del Skrevet Mai 26, 2019 Hei Skulle så gjerne ha vist hva som står på høyre side her. Er vel litt om livet hans. https://media.digitalarkivet.no/view/75908/213 Mvh Olav Rugholm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet Mai 27, 2019 Forfatter Del Skrevet Mai 27, 2019 Har prøvd litt selv her: "Modern død, er han av 1 Aar gl, fadern især. Har en brodr Albert, som er 25 Aar gl g i Amerika. Ingen af slækten straffet. I 4 á 5 Aars blev han af Fadren adsel i Bjørnør, og Han, at eigen Betalning blev g???. 6 -7 Aar gl begynte han at jæte. Ere paa 3 steder. Da han var Confirmant tjænte han 1 Aar på Udro." Fortsettelsen blir bare et og annet ord som jeg ikke får noen sammenheng i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Mai 27, 2019 Del Skrevet Mai 27, 2019 Litt meir: "Moderen død, da han var 1 Aar gl, fadern ifjor. Har en Broder, Albert, som er 25 Aar gl g i Amerika. Ingen af slægten straffet. I 4 á 5 Aars Alderen blev han af Fadren udsat i Bjørnør, dog saa, at ingen Betalning blev giort. 6 -7 Aar gl begynte han at jæte. ?? paa 3 steder. Da han var Confirmeret, tjente han 1 Aar på Udror(?). ??- lod han faret med sig selv, i det han næsten 1 Aar ?? paa Namdal?? og siden har faret tilsøs fra(?) Throndhjem paa Nordland og Finmarken. Det er 4 Aar siden hann var i Bjørnør. Har ?? sit Logi i Throndhjem. Efter endt Straf vil han te Bodø for at fare(?) med paa Fiskeri. Godt Ansigt.- Bestefaderen er fra Italien. Kom herop som Tambour og tjente som ?? ved Garnisonen i Throndhjem." Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Mai 27, 2019 Del Skrevet Mai 27, 2019 ...og tjente som saadan ved garnisonen... Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 27, 2019 Del Skrevet Mai 27, 2019 litt korrektur: 11 timer siden, Olav Rugholm skrev: 25 Aar gl g i Amerika 25 Aar gl og i Amerika 49 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: jæte. ?? paa 3 steder jæte. Var paa 3 ... 50 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: ??- lod han faret med sig selv, i det han næsten 1 Aar ?? Senere "har han faret med sig selv", idet han næsten 1 Aar arbeidede 53 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: Bjørnør. Har ?? sit Logi i Throndhjem. Han havde sit Logi ... Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 27, 2019 Del Skrevet Mai 27, 2019 (endret) og litt meir med hol og noen usikre tydingar: Har den hele Tid …? ...?. Var i 2 Klasse …? …? har han ved Løsladelsen tabt 2 kg. Præstens Character ved Indkomst + Løsladelse: 3/3 for Læsing, 3,5/2,5 for Christendomskundskab, 3,5/3,5 for Skrivning. Hverken skrevet eller faaet noget Brev. …? …? Reiser hjem til Bjørnør. Vil kjøpe en Baad Band der for at drive Fiskeri. En halvbrugt Baad kan han faa for 10 à 12 Kroner. Vil slaa sig ned i Throndhjem, hvor det er …? at faa Fisken afsad?? Endret Mai 28, 2019 av Richard Johan Natvig Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet Mai 28, 2019 Forfatter Del Skrevet Mai 28, 2019 Tusen hjertelig takk for all hjelp her. Dette var stort for meg. Olaus var halvbror til min tippoldemor. Med dette fikk jeg stor innblikk i hvordan dette puslespillet av slekta henger sammen. Tusen hjertelig takk nok en gang. Han ble domfelt 3 ganger. Har de andre dommene også som gir innblikk i livet hans. Har ikke klart å tyde disse heller, men kan lese ett og annet ord. Er veldig takknemlig for dette. Mvh Olav Rugholm Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 28, 2019 Del Skrevet Mai 28, 2019 Vrien skrift, men her er litt til: I alt vesentlige en ordentlig Fange - Jeg vil haabe han ikke kommer … paa d.. gale Veien. I Throndhjem bad han sig sendt til Værdalen, “hvor han var lovet stadigt Arbeide hos en Gaardbruger.” Der var beregnet ham kun Kr. 1.10 i … holdtpenge? til Throndhjem, men da han blev expederet med et Tog, som brugte 2 Døgn???? Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet Mai 28, 2019 Forfatter Del Skrevet Mai 28, 2019 (endret) 49 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev: Vrien skrift, men her er litt til: I alt vesentlige en ordentlig Fange - Jeg vil haabe han ikke kommer … paa d.. gale Veien. I Throndhjem bad han sig sendt til Værdalen, “hvor han var lovet stadigt Arbeide hos en Gaardbruger.” Der var beregnet ham kun Kr. 1.10 i … holdtpenge? til Throndhjem, men da han blev expederet med et Tog, som brugte 2 Døgn???? Tusen takk igjen, kanskje det siste har noe med avregningen på reisa hans som står på skrå øverst i venstre hjørne i samme dokument? Klarer ikke å lese de siste 5 linjer her heller. Endret Mai 28, 2019 av Olav Rugholm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mai 28, 2019 Del Skrevet Mai 28, 2019 Eg prøver: Løsladt 17 Juni 88. Billet til Throndhjem Kr. 17.50 Billett fra Thjem til Levanger 1-50 ....? til Værdal 2.40 ....? i? Thjem 1.20 Følge? ombord m.m. 1.0 23.68 Kr. 10.00 sendt Thjems Strafanstalt. Olav Rugholm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet Mai 28, 2019 Forfatter Del Skrevet Mai 28, 2019 4 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev: Eg prøver: Løsladt 17 Juni 88. Billet til Throndhjem Kr. 17.50 Billett fra Thjem til Levanger 1-50 ....? til Værdal 2.40 ....? i? Thjem 1.20 Følge? ombord m.m. 1.0 23.68 Kr. 10.00 sendt Thjems Strafanstalt. Tusen takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå