Gå til innhold
Arkivverket

Hidra, Vest-Agder Hans Andreas Olsen f.1787, Hans Olsen f.1790

Lars Johan Heimdal
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å fullføre livshistorien til Hans Olsen Botne og Hans Andreas Olsen Botne.

Jeg har funnet ut:

1) Hans Andreas ble født i 1787 på Botne, Hidra. Han ble døpt 7 oktober 1787.

Hans ble født i mars 1790 på Botne. Han ble døpt  8 mars 1790. Kirkeboka bekrefter at begge dåpsdatoene og navnene er korrekte og at foreldre til begge er Olle Olsen Botne og Anne Hansdatter Dåtland.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 22-23

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 24-25

2) I folketellingen 1801 er bare Hans nevnt. Siden han er oppført med en alder på 13 år, er det usikkert hvilken av brødrene det gjelder.

3) ) Som konfirmant finner vi i kirkeboka 15 november 1808 Hans Olsen 16 ½ år.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 230-231

4) Hans Andreas Olsen nevnes i 1844 med hustru Sara Svendsdatter Quanvig som foreldre til dødfødt barn 5 mai 1844.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fb/Fbb/L0002: Klokkerbok nr. B 2b, 1831-1866, s. 556.

5) I folketellingen 1865 på Kvanvik finner jeg Hans Andreas Olsen som enkemann 69 år med 4 barn.

Opplysninger og kilder om foreldrene Olle Olsen Botne og Anne Hansdatter Dåtland mottas også med takk.

Ha en fin dag :-)

Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎05‎.‎2019 den 11.05, Lars Johan Heimdal skrev:

Trenger hjelp til å fullføre livshistorien til Hans Olsen Botne og Hans Andreas Olsen Botne.

Jeg har funnet ut:

1) Hans Andreas ble født i 1787 på Botne, Hidra. Han ble døpt 7 oktober 1787.

Hans ble født i mars 1790 på Botne. Han ble døpt  8 mars 1790. Kirkeboka bekrefter at begge dåpsdatoene og navnene er korrekte og at foreldre til begge er Olle Olsen Botne og Anne Hansdatter Dåtland.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 22-23

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 24-25

2) I folketellingen 1801 er bare Hans nevnt. Siden han er oppført med en alder på 13 år, er det usikkert hvilken av brødrene det gjelder.

3) ) Som konfirmant finner vi i kirkeboka 15 november 1808 Hans Olsen 16 ½ år.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 230-231

4) Hans Andreas Olsen nevnes i 1844 med hustru Sara Svendsdatter Quanvig som foreldre til dødfødt barn 5 mai 1844.

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fb/Fbb/L0002: Klokkerbok nr. B 2b, 1831-1866, s. 556.

5) I folketellingen 1865 på Kvanvik finner jeg Hans Andreas Olsen som enkemann 69 år med 4 barn.

Opplysninger og kilder om foreldrene Olle Olsen Botne og Anne Hansdatter Dåtland mottas også med takk.

Ha en fin dag 🙂

Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

Du har forvekslet to personer i dette innlegget. Personen i note 1-3 bodde i voksen alder på vestre Fidja i Kirkehavn på Hidra og er omtalt i bygdebok for Hidra, bind 1, s. 438.

Personen i note 4-5 ble døpt 15.10.1797 i Hidra med foreldre Anne Hansdatter Itland og Ole Tollaksen Kvanvik: https://media.digitalarkivet.no/view/9471/15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Tusen takk for glimrende oppklaring 🙂

Gleder meg til bind 3. Er bortreist på lanseringsdagen, men tar turen fra Jæren  til Flekkefjord så fort den er i salg hos "Horjen". Vet du om den er i salg der allerede uka etter.

Et spørsmål til hvilke gårdsnummer dekker bind 3 ? (og er det allerede klart hvilke gårder som kommer i bind 4?)

Med vennlig hilsen

Lars Johan Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Johan Heimdal skrev:

Gleder meg til bind 3. Er bortreist på lanseringsdagen, men tar turen fra Jæren  til Flekkefjord så fort den er i salg hos "Horjen". Vet du om den er i salg der allerede uka etter.

Et spørsmål til hvilke gårdsnummer dekker bind 3 ? (og er det allerede klart hvilke gårder som kommer i bind 4?)

Jeg vet ikke når eller om boka blir til salgs i bokhandel. Jeg tror de øvrige kun er tilgjengelige via Flekkefjord Historielag og tjenestetorget til Flekkefjord kommune (rådhuset).

Bind 3 dekker gårdsnummer 23 til 31, det vil si de resterende gårdsnumrene på øya. Det er foreløpig uvisst hvor mange matrikkelgårder bind 4 vil dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider