Gå til innhold
Arkivverket

Etternavnet til Michael Pristrophs 3. kone?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Vielsen:

Synes det står Anne Marie Resen. 

Enig!

 

2 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Begravelsen hennes i 24/3 1756. Her ser det ut som om det står Reesen?

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at Anne Marie Resen var datter av amtmannen i Lister og Mandal, Wilhelm Resen.

 

I bygdebok for Lyngdal, bind 2, er det oppgitt at Wilhelm Resens datter Anne Marie var gift med den senere amtmannen Jens Stoud: https://www.nb.no/items/79bdb1afcaea6b10cb1cb7be8a00e72a?page=341

Opplysningen er trolig feil. I Tor Wedlings bok "Eneveldets menn i Norge (1660-1814)" blir det oppgitt at Jens Stouds kone var Karen Resen: https://www.nb.no/items/8294a6abbc7a038b3429277e6758d9c3?page=299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og lenker Jan.

 

Jeg er ikke helt sikker enda, og må sjekke litt nærmere. Pristrophene har også forbindelser med

Resen i Trøndelag.

 

Men det taler for Lyngdal.

Michael Steensen Pristroph ble gift med Anne Reesen i Sør-Audnedal,

og Anne Reesens to sønner ble døpt Vilhelm Reesen 1753- og Christian Segval 1755-

Segval er et navn jeg aldri har hørt før så jeg lurer på hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"KrigsRaad Jacob Leegaard" som var forlover ved vielsen i 1750 var som nevnt i bygdebok for Lyngdal (se henvisning i innlegg 4) gift med Anne Maries eldre søster Tale Margrete. Den andre forloveren "hr. Erdman" er trolig en annen svoger, Hans Jacob Erdman gift m. Anne Maries søster Helene Frederica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg. Forloveren er overbevisende.

Og jeg har ikke funnet noen passende Anne Marie i Trøndelag.

Takk for hjelpen.

 

Vil bare legge til at i Lassen så står det at:

Jmfr. Karen Resen(ell. Reisner) ble gift i 9/11 1745 i Kristiansand med justisråd, amtmann Jens Stoud, (som døde 1768).

(Vet ikke hvem av dem som døde 1768), men det betyr ikke noe for meg.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.