Gå til innhold
Arkivverket

Hvor og når ble ekteparet Michael Petersen og Christine Petronelle Henrichsdtr. født og hvem var deres foreldre? Bergen, Hordaland


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hva som egentlig er Carls rette etternavn er vel ikke helt enkelt å lese ut av dette. Teunisse er ikke akkurat et vanlig norsk etternavn.

 

 

Tenker det er Carl Tønnesen.

Carel var først gift med Lena Ba(e)rentsdatter som nevnt i vielseregistreringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noe til Carls alder i disse oppføringene?  Jeg finner i farten ikke noe ekteskap mellom ham og Lena.

Jeg ser det også dukker opp et vitne som heter Engel Michelsen rundt disse personene.

 

Og her har vi også Tønnes Tønnessen og Gjertrud Tønnessen, trolig søsken til Carl.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2DY-S7GL

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Har du sett noe til Carls alder i disse oppføringene?  Jeg finner i farten ikke noe ekteskap mellom ham og Lena.

 

Finner ikke ekteskapet.Det kan jo være at de giftet seg i Norge, eller så er det denne graut "oversettelsen" av navn som hollenderne holdt på med 😄, men de døpte en datter  June 21, 1786 in Amsterdam (Lutherse Kerk) 

 

image.png.5c65551d59eeb81b8676fab1f7e5a254.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der dukket også Tønnes Tønnessen opp 🙂 . Jeg mener jeg så på FamilySearch et sted at denne Carl Tønnessen døde i Amsterdam 12.12.1806 og datteren Lena i 1849.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelig at det åpenbart er lite kilder som er digitalisert fra det området. 

Stor takk for all hjelp. Her får jeg bare grave videre i Lyngdal/Egersund området i håp om å finne de rette svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Sørgelig at det åpenbart er lite kilder som er digitalisert fra det området. 

Stor takk for all hjelp. Her får jeg bare grave videre i Lyngdal/Egersund området i håp om å finne de rette svarene.

 

Vi får håpe det dukker opp noen lokale eksperter. Skal kikke litt mer i Nederlandske kilder senere,men nå er det tid for plenklipping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av fadderne til Anna i #54.Engel Christina Reijnders.   Men hvor de kom fra er ikke lett å forstå.

 

image.thumb.png.ff308b3e6c2c5a3a9bb73f0e62ef67c3.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig Ivar.

Men jeg savner en Gjertud Tønnessen her, ref innlegg nr.52.

Men alle bidrag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett i kirkeboka fra Lyngdal mellom 1750 og 1760. Den eneste Ingeborg Michelsdtr. er den vi har vært innom tidligere som var født i 1755 og datter av Michel Jensen Høland. Men her nevner ikke bygdeboka noe om hennes skjebne, derimot døpes det en ny Ingeborg i 1766. Da er det grunn til å tro at den første døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre Rune så er området fra Kristiansand til Jæren et "myrhull " når det gjelder sektsforskning.  Svært dårlige bygdebøker og antakelivis liten intresse.

Jeg har noen eldre slektninger fra det området, og da har hjelpen kommet fra en Jarle i Oslo, og Grethe selvfølgelig.

Får bare håpe du får litt mer lokal hjelp, men jeg tviler egentlig på det desverre.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det Ivar. Min mors mormor kom fra Egersund kanten og jeg har brukt mye tid på å nøste opp den biten. Men det er alltid lov å håpe.

Det trengs jo egentlig bare en person som har jobbet med disse familiene tidligere. I mellomtiden får jeg lete på egenhånd i kirkebøkene som kan være aktuelle.

Jeg er i alle fall svært takknemlig for all hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar om bygdebøker og slektsgransking i søndre del av Rogaland og delvis Agder. For dagens Eigersund kommune har vi i Eigersund historielag startet arbeid med bygdebøker. Planen er at disse skal omfatte tidligere Egersund herred og Egersund ladested samt en oppdatering/retting av de gårder som i dag tilhører Eigersund kommune i bygdebøkene for Hetland skipreide (tidligere Helleland kommune).

 

Av utgitte bygdebøker for Dalane område finnes i dag følgende:

Hetland skipreide fra 1971 av Petrus Valand, 2 bind et som dekker det som var Heskestad kommune og nå inngår i Lund kommune og Helleland kommune som nevnt nå inngår i Eigersund kommune.

Lund garden og slekten fra 1961 av Ingjald Mehus, samt et nyere tillegg.

Bjerkreimboka I-III fra 1997-2000 av Lisabet Risa.

 

Alle disse tilgjengelige på NB sine sider, i tillegg finnes:

Fortid og folk i Sokndal kommune i 12 bind av Steinar Skarås m.fl. siste bind utkom 2016. Kun tilgjengelig i NB sine lokaler.

 

For Agder kjenner jeg til at det er kommet minst to bind fra tidligere Hidra kommune og Kvinesdal kommune har vel også nye bygdebøker under arbeid.

 

Sverre Bekken

Medlem av Eigersund bygdeboknemd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdateringen Sverre.

Det er selvsagt viktig med gode bygde/ættebøker, men for å ha fullt utbytte av de må man faktisk vite hvor man skal lete.

Og i denne saken har man jo en eksempel på nettopp det. Når det ved vielser i Nederland er oppgitt at brud/Brudgom kom fra Lyngdal, Farsund el.l og man ikke finner treff i søkemototene i Digitalarkivet, da er det ikke lett å vite hvor man skal begynne å lete  i en eventuell bygdebok.

Når noen bruker gårdsnavn som slektsnavn blir det jo en smule enklere som med Qvale. Den gården fant jeg i Hetland.

Det er ikke mye hjelp i kart og kompass om man ikke har peiling på hvor man befinner seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste faddere og vielsevitner rundt denne familien kommer fra Vest Agder eller sørøstre del av Rogaland. Noen er registrert med fødested Listeren, som eksempelet under. 

Petronella Bruijn fra Listeren gift med Pieter Johannes  Lent (Lund?) fra Trones.  Kan Listeren være Lista, eller området fra Mandal og vestover til Farsund ?

Er det noen som vet?

 

 

image.png.0e210e394571eb9ff26593bf29d32d37.png

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent umiddelbart ville jeg ha sagt at det må være Lista det siktes til. Men vilket år er dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Rent umiddelbart ville jeg ha sagt at det må være Lista det siktes til. Men vilket år er dette?

 

17-04-1778 - Lent, Pieter Johannes - [de] Bruijn, Petronella - DTB 750, p.210 - Huwelijksintekeningen van de PU

Da var Pieter 32 år og Petronella 24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.