Gå til innhold
Arkivverket

Gjerk Svendsen f.ca. 1692 Kråkstad, Akershus


Jørn Middelborg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter anene til Gjerk Svendsen f. ca 1692, Kråkstad, Akershus

 

I følge bygdebok for Kråkstad: 

Gjerk Svendsen (ca 1692-1780) Stønnerud

gm Gunhild Guldbrandsdatter Stønnerud 

og Gunhild Einarsdatter

og Anne Larsdatter

Visstnok 12 barn med 2 (av 3) koner

 

Barn med Gunhild Guldbrandsdatter

Vebjørn 

Gisle

Gulle

Marte

Gunhild

 

Navn som Vebjørn og Gunhild får meg alltid til å tenke på Vebjørn Grønlund som mulig oppgav. 

 

Han var bror til: 

Rasmus Svendsen Berger

Jens Svendsen Asper

Torger Svendsen Mørk

Kari Svendsdatter gm Trond Bjørnsen Hove 

Disse brødrene hadde tydeligvis en del midler som de kjøpte gårder for

 

Sønnen Gisle Gjerksen gm Beate Mortensdatter Nordbøe/Drømtorp. Hennes familie er godt kjent som Stub i Kråkstad og Nordbøe i Vestfold. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke egentlig noe svar, men kan i hvert fall bekrefte at det finnes en forbindelse mellom Gjerk-navnet og Grønlund:

 

Vebjørn Olsen fra Grønlund (ca. 1657-1719) var gift med Anne, enken etter Gjerk Toresen Hul i Hobøl f. ca. 1636. Vebjørn nevnes på Hul i rulle 1692, og da hadde han sønnene: Gjerk Gjerksen 11 år, Tore Gjerksen 8 år,  Ole Gjerksen 6 år og Gjerk Gjerksen 1 år, dessuten Hans Vebjørnsen på 8 dager. Vebjørn var der fortsatt ved skoskatten 1711, men i 1723 er det Gjerk Gjerksen som står som bruker. Vebjørn og Anne var nå flyttet tilbake til Grønlund, der både Vebjørn og Anne døde i 1719.

 

Spørsmålet er jo da om Gjerk Svendsen har noe med disse andre Gjerk-barna å gjøre? I så fall må alderen hans være sterkt overdrevet. Er det noe som kan tyde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Svein!  Takk for svar. 

 

Det må være en forbindelse siden navnene Gjerk og Vebjørn er sjeldne, og Vebjørn i området synes å være nær knyttet til Vebjørn Grønlund (f. ca 1575) - kanskje alle Vebjørnene stammer fra ham. 

 

Jeg har funnet mer i bygdebok for Kråkstad om foreldrene. Gjerks far og hans kones foreldre er kjent. Men jeg har ikke funnet sammenhengen mellom pusslebitene. 

http://www.skislekt.no/Bygdebok.pdf 

 

Gjerk Svendsen (ca 1692-1780)

Far: Svend Torgersen (d. før 1711)

gift 1) med Mor: ukjent

gift 2) med Gunhild Olsdatter som ble gift 2) med Tore Vebjørnsen Vål (via annen Vebjørn..oldebarn av den gamle Vebjørn Grønlund gjennom datteren Barbro)

http://www.skislekt.no/Follo/follo/Sve_Sor.pdf

 

gm

Gunhild Gudbrandsdatter (d.1742)

Far: Gudbrand Torgersen

Mor: Åse Gundersdatter

 

“1739 selger Gudbrand Torgersen på gr. av sin høie alder sin halvdel til naboen Gjerk Svendsen, som var hans svigersønn, så Gjerk er ene-eier. – Gudbrand Torgersen og hustru Åse Gundersdtr. flyttet til sin svigersønn Rasmus Svendsen Berger.“

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig, siden Gjerks kjødelige foreldre åpenbart døde tidlig, at navnene Gunhild og Vebjørn har kommet inn via stefamilien: Gunhild først oppkalt etter stemoren og Vebjørn etter stemorens neste gifte Tore Vebjørnsen. Jeg har sett slike steforeldreoppkallinger i andre sammenhenger der de egentlige foreldrene har gått bort tidlig.

 

Hvis du går grundig igjennom pantebøkene for området, kan det likevel være at du klarer å finne ut mer. Jeg har gjort det samme for en del år siden og funnet slektssammenhenger som ikke er fanget opp av gårdshistorien (som heller ikke er særlig god, og inneholder feil). Siden etterslekten til gamle Vebjørn Grønlund har giftet seg på kryss og tvers, er det godt mulig det faktisk kan være en forbindelse dit som vi foreløpig ikke ser. Jeg stammer selv fra Vebjørn Grønlunds barn Ole, Gunhild og Barbro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 15.15, Jørn Middelborg skrev:

Barn med Gunhild Guldbrandsdatter

Vebjørn 

Gisle

Gulle

Marte

Gunhild

 

Akershus fylke, Follo, Skiftekort (1670-1844), Skifteprotokollside, Side 5319
Permanent bilde-ID: sk11216061517359
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061517359
URN:NBN:no-a1450-sk11216061517359.jpg 

 

 


 

På 2.8.2019 den 15.15, Jørn Middelborg skrev:

Rasmus Svendsen Berger

 

Akershus fylke, Follo, Skiftekort (1670-1844), Skifteprotokollside, Side 231
Permanent bilde-ID: sk11216061512271
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061512271
URN:NBN:no-a1450-sk11216061512271.jpg 

 

Akershus fylke, Follo, Skiftekort (1670-1844), Skifteprotokollside, Side 233
Permanent bilde-ID: sk11216061512273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061512273
URN:NBN:no-a1450-sk11216061512273.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Gjerk Svendsen (ca 1692-1780)

Far: Svend Torgersen (d. før 1711)

gift 1) med Mor: ukjent

gift 2) med Gunhild Olsdatter som ble gift 2) med Tore Vebjørnsen Vål (via annen Vebjørn..oldebarn av den gamle Vebjørn Grønlund gjennom datteren Barbro)

 

Akershus fylke, Follo, Skiftekort (1670-1844), Skifteprotokollside, Side 6017
Permanent bilde-ID: sk11216061518057
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061518057
URN:NBN:no-a1450-sk11216061518057.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe! 

 

Svein - ja jeg er enig i at det muligens kan være en oppkalling slik du sier. 

Den gamle Vebjørn hadde nok en mengde etterkommere i Kråkstad. Jeg finner stadig Vebjørn navn i flere linjer og de fører alle tilbake til ham. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.