Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke Nils Pedersen Laksforsen barnedåp

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I kirkeboka for Vefsn #2 (1712-1720) s. 77 https://media.digitalarkivet.no/view/16537/42 blir Nils Pedersen Laksforsens kone introdusert som første innføring i 1716.

Introduceret. Niels Pedersen Laxforssen Qvinde. Maalfri. 7 prol

Jeg greier ikke finne selve dåpen. Er jeg blind eller mangler den rett og slett? Noen som vil dobbelsjekke for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

dødfødsel?  (ingen dåp, men innleiing)

Tenkte tanken, men fra min begrensete erfaring har jeg ikke sett det før. Var det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Tenkte tanken, men fra min begrensete erfaring har jeg ikke sett det før. Var det vanlig?

så seint som i 1970 var det 1 % dødfødslar; i 1930 ca. 2,5 %

I 1716 - kanskje 10%.

Men prestar kunne også gløyme å føre inn ein dåp - nokon meir enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

1716 - kanskje 10%.

Ja, tenkte ikke på fenomenet dødfødsler i seg selv. Det var nok "vanlig". Men ble mor introdusert etter dødfødsler? 

Uansett er vi enige om at jeg ikke har oversett dåpsoppføringa, men at den enten mangler eller mor er introdusert etter en dødfødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ja, tenkte ikke på fenomenet dødfødsler i seg selv. Det var nok "vanlig". Men ble mor introdusert etter dødfødsler?

Kva som var praksisen ( i Vefsn), veit vi kanskje ikkje. Men etter kyrkjeritualet skulle det vere innleiing også ved dødfødsel.

Kyrkjeritualet 1685:  http://www.lutherdansk.dk/Web-Kirke-ritualet 1685/Web-Kirke-ritualet 1685/index.htm

(sjå kap 3, art 3)

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Uansett er vi enige om at jeg ikke har oversett dåpsoppføringa, men at den enten mangler eller mor er introdusert etter en dødfødsel?

Eg har ikkje finlest boka... - og ikkje sjekka synet ditt, heller (det var også eit spørsmål i #1)...

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider