Gå til innhold
Arkivverket

Gro

Gro Helland
 Del

Recommended Posts

Hjelp til å tyde dokument i tingbok fra 1772.

Eg er medeiger til en eigedom på Nordmøre, gården Fuglvågen Indre.  Det er gamle bygninger på garden, men ingen vet kor gamle.

I jakten på dette har eg funnet to dokument som omhandler Fugelvaag fr 1700 tallet, men eg greier ikkje tyde.

Er det noen som kan hjelpe? I hvert fall starten slik at eg skjønner kva det handler om. Det er flere sider, så eg forventer ikkje at noen kan hjelpe meg med hele.

Eg har litt erfaring med håndskrevne dokument fra jobb som eiendomslandmåler, men dette finner eg ikkje ut av. Eg vet jo ikkje kva det handler om 🙂

https://www.digitalarkivet.no/rg20090421320513

Er det her eg kan få hjelp eller er det andre måter? Eg får nok ikkje avskrift i fra arkivverket, ettersom det ikkje er noen rettsak, bare historiegransking.

Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Landmåleren skrev:

Hjelp til å tyde dokument i tingbok fra 1772.

Eg er medeiger til en eigedom på Nordmøre, gården Fuglvågen Indre.  Det er gamle bygninger på garden, men ingen vet kor gamle.

I jakten på dette har eg funnet to dokument som omhandler Fugelvaag fr 1700 tallet, men eg greier ikkje tyde.

Er det noen som kan hjelpe? I hvert fall starten slik at eg skjønner kva det handler om. Det er flere sider, så eg forventer ikkje at noen kan hjelpe meg med hele.

Eg har litt erfaring med håndskrevne dokument fra jobb som eiendomslandmåler, men dette finner eg ikkje ut av. Eg vet jo ikkje kva det handler om 🙂

https://www.digitalarkivet.no/rg20090421320513

Er det her eg kan få hjelp eller er det andre måter? Eg får nok ikkje avskrift i fra arkivverket, ettersom det ikkje er noen rettsak, bare historiegransking.

Gro

Det kan være lurt å endre tematittelen til noe mere informativt for det du etterspør. 

Tematittel Gro sier lite om hva du trenger hjelp til. 

Prøv tydeforumet. 

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Fint hvis du kan endre Landmåleren til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal endre til fullt navn med det samme, har ikkje fått med meg alt. 

Eg søkte på ulike som avskrift, oversetting ol og fant ingenting, men ikkje ordet "tyding", så eg fant ikkje noen relevant. 

Kan eit innlegg flyttes? eller lage nytt på rett plass?

og skal/kan eg da slette dette?

Gro Helland

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Landmåleren skrev:

Eg skal endre til fullt navn med det samme, har ikkje fått med meg alt. 

Eg søkte på ulike som avskrift, oversetting ol og fant ingenting, men ikkje ordet "tyding", så eg fant ikkje noen relevant. 

Kan eit innlegg flyttes? eller lage nytt på rett plass?

og skal/kan eg da slette dette?

Gro Helland

Du trenger ikke slette. 

Lag et nytt tema på tydeforumet. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg finner ikkje kor eg endrer fra Landmaaleren til navn, på endre profil får eg bare opp om interesser ol.

Fant det under "Innstillinger"

Endret av Gro Helland
oppdatert info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gro Helland skrev:

Du kobler? Er det noe eg  og bør lære eller ?

Siden spørsmålet var lagt inn 2 steder koblet jeg temaene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider