Gå til innhold
Arkivverket

De første med navnet Lovis ved Løkken kobberverk – Grutsæter hytteplass i Meldal

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Håvard nevnte  6 med Bastian-navnet i området:

1. Sebastian Luton, n. 1664 i manntalet, Kolbrennar på Grutsæter

2. Bastian Gilles, n. 1680-åra i manntalsliste for Løkkens Verk, Kolbrennar på Grutsæter

3. Bastian Gylle, n. 1690 på Gyllan i Horg

4. Bastian "Knust", n. 1690 i kyrkjebok Støren

5. Bastian Mortensson Lium, n. 1701 i manntalet på Lium i Horg

6. Bastian With, n. 1701 i manntalet på Grutsæter. Hytte- og proviantskriver på Grutsæter

3, 4 og 5 kunne da være en og samme person. 

Og vi "glemmer" 1 og 2 inntil videre til - til det foreligger mer fakta...

Dette stemmer jo også med med Horg bygdebok der Bastian etter sigende skulle ha kommet til Gylland rundt 1690.

Veldig bra at vi nå har Bastian Kunst iflg info om hans konvertering i  Støren kirkebok. 😃

Har i den forbindelse søkt på Kunst/ Konst i MyHeritage, mange treff fra Sverige, Nederland, et par fra Skjervøy/ Norge, ingen treff på 1600-tallet og få treff tidlig 1700-tall. 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel lite med tråden å gjøre, men jeg er etterkommer av Marit Olsdatter på Gylland og Aren Roaldsen.

Ei niese av meg i Tromsø er etterkommer av ei grein Konst/Constenius som kom opp Tornedalen til Honningsvåg, og videre til Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Har vel lite med tråden å gjøre, men jeg er etterkommer av Marit Olsdatter på Gylland og Aren Roaldsen.

Jeg får DNA-treff på en som er etterkommer av Jakob Bastiansen Gylland Lium f 1693 på Gylland og død på Sundsetløkken på Hølonda. Han har lagt inn som far på denne Jakob en Bastian Mortensen of France. Knekt 1636-1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Jeg får DNA-treff på en som er etterkommer av Jakob Bastiansen Gylland Lium f 1693 på Gylland og død på Sundsetløkken på Hølonda. Han har lagt inn som far på denne Jakob en Bastian Mortensen of France. Knekt 1636-1719.

Her dukket det opp ett til DNA-treff som opplyser å være etterkommer av Anniken Bastiansdtr Gylland Lium. Det må jo være søster til den ovennevnte Jakob. Hun har også lagt inn Bastian Mortensen Knekt som far, og har også funnet navn på kona: Marica 1657-1710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Her dukket det opp ett til DNA-treff som opplyser å være etterkommer av Anniken Bastiansdtr Gylland Lium. Det må jo være søster til den ovennevnte Jakob. Hun har også lagt inn Bastian Mortensen Knekt som far, og har også funnet navn på kona: Marica 1657-1710

Etter å ha leita etter Bastian blant DNA-treffene mine dukket det opp en tredje person som opplyser å være etterkommer av Jacob Bastiansen Lium (Gylland). Han skriver at Jacob var sønn av Bastian (Sebastian) Knekt Mortensen Lium død 15. okt 1719 og gift med Marica på Hølonda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i gang, så får jeg DNA-treff på en amerikaner som er etterkommer av Cathrine Luton (ingen flere opplysninger om henne). Hun gift med Simon O. Røst (skal anskje være Røstvender?) 1614-1691. De har sønnen Lovits Simonsen Grutsæter ca 1650 Meldal.

Jeg vet hvordan jeg er i slekt med amerikaneren - vi har felles aner i gruvearbeiderslekten Franck/Franche.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gruveslektene er vevd inn i hverandre, og jeg søkte nå blant DNA-treffene mine på "Lovits". Da dukket det opp en som er etterkommer av Lisbeth Lovitsdatter Sveg, Herjedalen 1630-1707. Hun var gift med Johan Olufsen Schwanner Sanden 1608-1687. DNA-treffet mitt er etterkommer av sønnen Johan Johansen Schwanner Sanden f 1629 Meldal, død 1. okt 1718 Svorkmo, og når jeg ser at han var gift med Barbro Kristina Pettersdatter Franck, så forstår jeg hvorfor han dukker opp som DNA-match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2021 den 16.43, Håvard Moe skrev:

Førenamnet Gilles er òg å finne på Grutsæter, utan at det kan knyttast til dei tidlegare Bastian og Jacob Gilles. Gilles Persen/Pedersen eller Gilles Smed er nemnt som røstvendar og smed her i 1720-åra. Han var gift, men eg kjenner ikkje namnet på kona. Han kan vere far til Peder Gillesøn som vart gift i Meldal 1738 med Randi Ollufsd: Rønningen (Bergsrønning). Dei er nemnt i skiftet etter far hennar i 1763 og er da i Stadsbygda. Ei mulig dotter er Marit Gilles d: som er gravlagt i Meldal 1742, 17 1/2 år gamal.

Dette er også et lite sidestepp, men interessant nok. Det viser far til Gillis Pedersen Smed og mere til.

Skifte etter Peder Gillesen Smed og hans hustru Marte Pedersdatter ble åpnet 27. mars 1703 i Trondheim.

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 6 (1705-1711), Skifteprotokollside, Side 605b-606a

Felles barn nevnt i skiftet:

1. Peder, er i Øst-India, 25 år
  2. Hans, 20 år
  3. Gillis, 14 år
  4. Christian, 12 år
  5. Helle, 8 år
  6. Niels, 5 år
  7. Anne Kirstina, 11 år
  8. Mette Maritha, 6 år

38 år etter skiftes det igjen etter Peder Gillisen Smed, forretningene åpnet 13. sept. 1751 i Trondheim. Her er det snakk om midler som ikke har blitt fordelt tidligere.

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim, Skifteprotokoll nr. 14b (1751-1753), Skifteprotokollside, Side 472

Hans (levende) barn og barnebarn, som arver, ramses opp:

1. Niels Pedersen, bor på Kvikne kobberverk
  2. Anne Kirstine Pedersdatter, enke etter Ole Johansen, bor i Klæbu prestegjeld og Tiller sogn
  3. Anders Gillesen 26 år, soldat ved garnisonskomp. i Trondheim
  4. Peder Gillesen, 35 år, bor på gården Rømme i Orkdal
  5. Karen Olsdatter 18 år, tjener hos Ole Hoff i Horg

Så blir Peder Gillisen Smeds 6 sønner og 2 døtre ramset opp med nye opplysninger:

1. Peder Pedersen, reiste i mange år utenlands og døde (omsider) i Dunkirken i Frankrike uten livsarvinger
  2. Hans Pedersen, har reist mange år utenlands, døde i Itzehk(?) i Holstein uten livsarvinger
  3. Christian Pedersen, var landsoldat og i slaget for Stralsund «udi sidste krig blev skudt», ugift og uten livsarvinger
  4. Helge Pedersen, ble soldat og døde i siste svenske-krig, uten livsarvinger
  5. Gillis Pedersen, bodde i Orkdal, for 7 år siden avgått ved døden. Etterlot seg 2 sønner som nå er nærværende; Anders Gillisen og Peder Gillisen.
  6. Niels Pedersen, er nærværende
  7. Anne Kirstine, er nærværende
  8. Mette Margrethe Pedersdatter, vært gift med Ole Warum i Horg sogn, er død og etterlot seg datteren Karen Olsdatter

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer:

Om fornavnet Gilles:

Dette kan være et fransk mannsnavn. Selv ætter jeg i Osterfjorden ved Bergen 13X fra en Gebus, som er en hollandsk variant (på 15/1600-tallet) av fransk Gilles. Her i fjorden er navnet i gamle tekster skrevet både som Gebus / Gibbus og Gilus litt om hverandre.

Til Arnstein:

Smelteren Johan Johansen på Grutseter er antagelig gift 3X, men alle konene er da på ulike vis av slekten Francke og nær beslektet med hverandre. Den siste av dem heter Barbro. Hvem av dem du ætter fra er avhengig av hvilket av Johans barn som er din ane. Selv har jeg antagelig den andre konen som opphav. Hennes far er kullbrenneren Jonas N. Råfvel, som jeg antar kan være av kullbrennerslekten (Vincent) Raflier i Falun og lenger øst nord for Stockholm. Denne er registrert som vallonerslekt i Sverige og er da antagelig opphavelig franskspråklig.

Johan smelters slekt er skrevet som Svan. Jeg har lenge antatt at dette kan være Schwanner, siden en Svan arbeider sammen med Andreas Schwanner i Kvikne, men det er ikke bevist. Men det er ganske tenkelig at tysk Schwanner kan bli til Svan i svensk verksmiljø, selv om etternavnet Svan nok også brukes litt ellers i Sverige med annet opphav. 

Jeg har sett enkelte steder at Johan Olufsen Svan skal være gift med Lisbet Lovitsdatter Sveg, men vet ikke om det er dokumentert. Hverken navnet Lisbet eller Lovits brukes vel senere i slekten, så da er det nokså uvisst. Jeg har ikke tatt med denne ektefellen i slektstavlen hittil. (Det kan se som om du henter data her fra Skjerves slektsside. Slike bør i så fall kontrolleres mot andre kilder.)

Jeg reagerer for øvrig litt på betegnelsen "gruvearbeiderslekt" om Francke. Disse folkene er garmakere og hyttemestere, dvs. tekniske sjefer for datidens svært kompliserte og for inntjeningen meget viktige prosesser i smeltehytten. De er altså ikke gruvefolk og bør heller ikke oppfattes som noe proletariat. De kommer hit som høyt kompetente fagfolk, som på den tid ikke finnes fra før her til lands. I vår tid ville de nok vært godt utdannede ingeniører, og de tilhører da slett ikke arbeiderklassen! Dette vises også via den nære tilknytningen slekten har til lensmannsvervet i Orkladalføret. De er også registrert med et lønnsnivå som svarer til deler av verksledelsen, så helt fattige er de vel da heller ikke, selv om de antagelig ikke er helt på "kondisjonert" nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Roar Aalborg skrev:

(Det kan se som om du henter data her fra Skjerves slektsside. Slike bør i så fall kontrolleres mot andre kilder.)

Hei Odd Roar!  Jeg har bare skrevet av fra DNA-treffene mine sine slektstrær, men har ikke tatt stilling til sannhetsgehalten i opplysningene.  Hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner jeg ikke med heller, men nevner dette likevel. 

LItt sannsynlig så kan Johan Johansen smelters mor være en Johansdatter, siden han har en bror Ole oppkalt etter sin farfar. Da er det ganske tenkelig at Johan selv er oppkalt etter sin morfar, men det finnes mange andre variasjoner av slikt, så helt sikkert er det jo ikke. Men Lovits glimrer i alle fall med sitt fravær hos disse. (Tar med at jeg i nabokommunen Rennebu ætter fra Løden Berkåk. Det er en variant av Ludvig, som på flere språk heter Louis, som navneformen Lovits nok kommer fra. Så fornavnet Ludvig er faktisk brukt fra gammel tid i enkelte norske bygdemiljøer også.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Bastian Mortensen Lium:

Det som forundrer meg litt er at Bastian søkte seg til Støren kirke ifm sin konvertering som tidligere omtalt her.

Han kunne mye lettere besøkt Horg kirke,den skulle være mye nærmere Gylland der han på dette tidspunktet var bruker sammen med Arnt Roaldsen.

Kanskje arbeidet han allerede da ut i Tømmesdalen og hadde utgangspunkt i Bastianhytta, tror den lå i dette området. Såvidt jeg vet ble Horg kirke bygd i 1670. 

Spørsmålet er om vi har rett Bastian som kalte seg "Bastian Kunst" ved konverteringen?

Ellers kan jeg opplyse om at jeg fant Gilles Constant - kanongjutare - kom til Sverige 1626 på kontrakt, s.170 i "Vallonska rötter" under "De första invandrarna". Finner han ikke på "Vallon 5" USB-minne, men det skulle være mulig å få vite mer om han i og med at han har kontrakt.

I samme åndedrag kan jeg nevne at Anders Herou kommenterer  under "Vallonsk Släktforskning" s 149 i samme bok en av 3 varianter og henviser til Kjell Lindblom i del 1 av "Vallonsläkter på 1600-tallet": sitat - "Gillius Jansson - patronymikon efter faderen Jean Constant, Gillius de Flon efter ursprungsorten Flon, Gillius Formeur efter yrket som gjutare."

Så igjen til Bastian Gilles i en mannskapsliste tidligere navn her fra Løkken Verk. Noen sier den er fra slutten av 1680-tallet, andre i midten av 1680-tallet og andre igjen i begynnelsen av 1680-tallet. Hva er riktig?

Om Bastian kom til Norge - alene - 5 til 10 år før han konverterte, syns jeg det er akseptabelt. Det var slett ikke uvanlig at de etablerte seg først før familien ble hentet. Det skjedde også i moderne tid ved feks kopperverket i Kåfjord, Alta. Og det skjedde beviselig i Sverige da Johan Gagos familie kom til Sverige 1610, 12 år etter at han selv kom til Fors i Värmland.

En annen sak er at gruvearbeiderne ble innvilget skattefrihet i ett visst antall år for å komme til Sverige å jobbe, de ble ikke innkalt til militærtjeneste heller. Den svenske staten var tolerant overfor reformerte kristne som kalvinister og hugenotter. De kunne dyrke sin religion privat, men rundt 1700 ble det allikevel vanligere å oppsøke den Lutherske kirken.

Skulle tro at den Dansk-Norske staten også viste toleranse overfor innvandrende gruvearbeidere, jfr Frederica som ble et fristed for hugenotter i Danmark.

Mvh 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olav Østlyngen skrev:

Spørsmålet er om vi har rett Bastian som kalte seg "Bastian Kunst" ved konverteringen?

På 12.2.2021 den 15.59, Grete Singstad skrev:

Jeg har sjekket flere årganger med skattelister og vi finner Bastian for første gang i listene i 1690, og da på Gylland

Jeg påsto at jeg fant Bastian første gang i skattelistene i 1690, det stemmer ikke.

Jeg har nå funnet han i skattematrikkelen for 1688 på Gylland. Han finnes ikke i leidangen eller andre skattelister dette året, men i matrikkelen er han. Dette kan bero på at det er etterslep på de andre listene, de ble gjerne kopiert år for år.

Bastian er altså på Gylland i 1688. Da kan man jo stille seg spørsmålet om han er den samme som Bastian Kunst likevel, siden han ikke har gårdsnavnet "Gylle" med seg.

Sør-Trøndelag fylke, Gauldal, Fogderegnskap nr. 3939 (1687-1688), Dokumentside, Side 150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gi dere berøm for alt dere har klart å finne fram om Bastian Mortensen Lium! 🙂

Det bare fantastisk at vi har funnet fram til navnet "Kunst", håper i det lengste at dette er ovennevnte Bastian...

Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får jeg DNA-treff på en mann fra Finland som opplyser at han er etterkommer av Maria Mattsdotter Gille f 1673 død 1763 på Gimo bruk Skäfthammar. Gift med Johan (Jean) P Vincent Raffier. Hans far: Pierre Henrisson Vincent Raffier f 1633 Gimo bruk Skäfthammar. Hans far er fra Belgia (sikkert vallonslekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Jeg har sett enkelte steder at Johan Olufsen Svan skal være gift med Lisbet Lovitsdatter Sveg, men vet ikke om det er dokumentert.

Eg har ikkje sett noko kjelder som kan dokumentere nokon Lisbet Lovitsdotter gm. Johan Olufsson. Eg har heller ikkje sett noko som kan kjeldebelegge namnet Svan. Det hadde vore interessant å finne det... Men dette er vel tema for ein anna tråd, tenkjer eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Olav Østlyngen skrev:

Så igjen til Bastian Gilles i en mannskapsliste tidligere navn her fra Løkken Verk. Noen sier den er fra slutten av 1680-tallet, andre i midten av 1680-tallet og andre igjen i begynnelsen av 1680-tallet. Hva er riktig?

Den omtalte mannskapslista er tema for denne tråden under, der eg med god hjelp frå m.a. Grete får transkribert listene for Løkken og Røros. Lista er ikkje datert i original, så det er gjort forsøk på å tidfeste lista ut frå det ein veit om når dei enkelte jobba ved verket, men det næraste vi vel kom som sikkert er mellom 1677 og 1688, som er tenestetida til bergskriver Peder Richartzen. 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er sikkert lei av mine DNA-treff, men dette er blitt et mysterium for meg. Jeg har tro på at det har med mine aner på Gylland å gjøre - kanskje. Jeg har funnet flere enn de nevnte svenske DNA-matcher med vallon-aner på diverse bruk i Sverige, men skriver ikke inn flere før jeg eventuelt blir bedt om det.

Men før jeg slutter, må jeg ta med ett treff. Det er ei fransk dame som kaller seg bare Clara M. Hun har et ekstremt stort familietre, og alt som står der av aner er kun fra Frankrike. Men ett navn stikker seg ut: Sebastian Gilles f ca 1700 g.m. Jeanne Baudeau. Mer står ikke om dem. Hvorfor i all verden får jeg treff med Clara? Jeg fant henne da jeg søkte på Gille.

Jeg har ei norsk dame som treff, som også får Clara som match. Hun er en felles match for oss. Denne norske dama er en etterkommer av bl.a. Jacob Mathias Tax f 1630 Freiburg, Chernitz, død 1670 i Trondheim.

Takk.

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, DNA er veldig interessant!

Tok en Y-DNA test  i 2015. Fikk bare en treff, det var en tremenning i samme, direkte oppstigende  linje - på mannsiden - til Bastian Mortensen Lium. Siden da, ingen treff, dessverre.

Men tok også en autosomal DNA test - Family Finder - samtidig. Resultatene kan dere se - tror jeg - på Geni under min profil? 

Morsomt, Arnstein, at du får så mange interessante treff. Får vel sjekke mine også litt nøyere...

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein:

Dine treff til Gille kombinert med Vincent-Raflier er jo svært interessante. Da er det litt viktig å kjenne til hvilket av Johan Grutsetersmelters ekteskap du ætter fra. Selv regner jeg som nevnt med å ha hans andre kone Margrete Jonasdatter Räfvel som opphav – det fremgår av kirkeboken på 1680-tallet som den klart mest sannsynlige muligheten. Johan smelter har flere barn i det ekteskapet. Av disse er den seneste sønnen Petter min ane, nok gitt navn etter Johans tredje svigerfar Petter Frantzen Francke på Svorkmo. Hans andre slike, Jonas Räfvel, er oppkalt fra før.

Mener å huske at etternavnet Raflier er registrert i Falun også før 1600-tallet, så vi må muligens litt lenger tilbake for å finne en evt. sammenheng mellom verksfolk i Meldal og Gille nevnt ovenfor.

Tar med at jeg nok en gang protesterer jeg mot å betegne Francke som en «gruvearbeiderslekt». Disse folkene er garmakere og hyttemestere, dvs. tekniske sjefer for smelteprosessen ved verket og dermed viktige personer for eierne, som er helt avhengige av dem for å få rent nok kopper til salg på det internasjonale markedet. De har altså ingenting  å gjøre med arbeidet i gruvegangene, der stigerne er de daglige lederne!

Til Håvard:

Som nevnt så brukes hverken Lovits eller Lisbet som fornavn i slekten etter Johan Olufsen, så noen «Lisbet Lovitsdatter Sveg» er da mindre sannsynlig som opphav her. Hadde hun vært det, så hadde oppkalling vært sannsynlig, siden denne slekten tydeligvis bruker det. En Johansdatter som ektefelle til Johan Olufsen er derimot naturlig å regne med her.

Endret av Odd Roar Aalborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olav Østlyngen skrev:

Enig, DNA er veldig interessant!

Tok en Y-DNA test  i 2015. Fikk bare en treff, det var en tremenning i samme, direkte oppstigende  linje - på mannsiden - til Bastian Mortensen Lium. Siden da, ingen treff, dessverre.

Men tok også en autosomal DNA test - Family Finder - samtidig. Resultatene kan dere se - tror jeg - på Geni under min profil? 

Morsomt, Arnstein, at du får så mange interessante treff. Får vel sjekke mine også litt nøyere...

Olav

Jeg får på DNA-test hos My Heritage treff på to stk Østlyngen (søsken). Det ser ut til at Østlyngen er på morsiden. De fører Østlyngen tilbake til Lorentz Arntsen Lium 1779-1850. De har i treet sitt Foss og Lund, men de er satt opp som "privat", så jeg får ikke sjekket om det er disse to slektsnavnene som gjør at vi får treff (jeg har Foss og Lund blant mine aner). Jeg sjekket også FamilyFinder, men fant deg ikke der, Olav. MH tar nok med slike som er litt lenger ute i slekt enn det FTDNA gjør, så hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Til Arnstein:

Dine treff til Gille kombinert med Vincent-Raflier er jo svært interessante. Da er det litt viktig å kjenne til hvilket av Johan Grutsetersmelters ekteskap du ætter fra. Selv regner jeg som nevnt med å ha hans andre kone Margrete Jonasdatter Räfvel som opphav – det fremgår av kirkeboken på 1680-tallet som den klart mest sannsynlige muligheten. Johan smelter har flere barn i det ekteskapet. Av disse er den seneste sønnen Petter min ane, nok gitt navn etter Johans tredje svigerfar Petter Frantzen Francke på Svorkmo. Hans andre slike, Jonas Räfvel, er oppkalt fra før.

......

Odd Roar:

Jeg er etterkommer av Peder Frantzen Franck f 1729 Alvdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein:

Da skal jeg se om jeg finner linjen videre bakover der. Har selv mye opphav fra Alvdal, men Francke er ikke med i den sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider