Gå til innhold
Arkivverket

Et spørsmål om metode for datainnsamlingen til Folketellingen 1891


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

I registreringsskjemaene som ble brukt under Folketellingen for 1891, er det en betydelig forskjell på skjemaet som ble brukt i for eksempel Troms, og skjemaet som ble brukt i for eksempel Larvik. I det førstnevnte er det tre tilleggsspørsmål  om etnisitet («norsk, lappisk, finsk (kvænsk), blandet»), som ikke finnes i det sistnevnte (Se vedlagte bilder). Jeg lurer på om det er noen som vet om disse tre tilleggsspørsmålene ble besvart av de som ble registrert, eller om det var den som foretok registreringen som fylte inn informasjonen selv.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at min farfars familie (her representert ved 'tante Serianne') er oppført som 'lappisk', og ikke som 'blandet' (hvilket jeg har inntrykk av at de var, fordi min oldemor var av samisk slekt, mens min oldefar var av kvensk slekt - begge med en dæsj norsk inngifte i seg). For meg har denne nyansen betydning fordi det blir et spørsmål om hvorvidt det var familien - i etnisk betydning - som så på seg selv som 'lappisk', eller om det var 'samfunnet' ved tellingskorpset som kategoriserte dem som 'lappiske'.

 

Dersom det siste er tilfelle, vil det også være interessant å vite hvilken kilde tellingskorpset brukte for å hente denne informasjonen.

 

Som alltid: Dazed and Confused

Morten Aasberg

 

48284_b392311-ft10061506713221.jpg

48284_b392443-ft10061210087581.jpg

Endret av Morten Aasberg
La inn et linjeskift mellom teksten og bildene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er vel at det ble benyttet ulike skjemaer for ulike deler av landet, noe Wikipedia, https://no.wikipedia.org/wiki/Folketellingen_1891, er inne på.

 

En gammel SSB-side forteller om tellingen utgitt i 6 bind, og hvor siste bind gir deg de taljene du er ute etter. Du må bare finne det sjette bindet først. Kanskje i Nettbiblioteket?

 

http://web.archive.org/web/20130902115530/http://www.ssb.no/a/histstat/artikler/art-2006-07-27-01.html

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Morten Aasberg skrev:

Jeg lurer på om det er noen som vet om disse tre tilleggsspørsmålene ble besvart av de som ble registrert, eller om det var den som foretok registreringen som fylte inn informasjonen selv.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at min farfars familie (her representert ved 'tante Serianne') er oppført som 'lappisk', og ikke som 'blandet' (hvilket jeg har inntrykk av at de var, fordi min oldemor var av samisk slekt, mens min oldefar var av kvensk slekt - begge med en dæsj norsk inngifte i seg). For meg har denne nyansen betydning fordi det blir et spørsmål om hvorvidt det var familien - i etnisk betydning - som så på seg selv som 'lappisk', eller om det var 'samfunnet' ved tellingskorpset som kategoriserte dem som 'lappiske'.

 

Dersom det siste er tilfelle, vil det også være interessant å vite hvilken kilde tellingskorpset brukte for å hente denne informasjonen.

 

Her er vet vel instruksen til teljarane som skal gje svaret  http://www.rhd.uit.no/census/ft1891.html#Instruktion-Land

- og svaret er dels " Husfædre og andre Foresatte " og dels "Tælleren" (på grunnlag av opplysningar frå "Husfædre" m.fl.)

 

Dersom du blar gjennom ein bunke skjema, vil du fort sjå om dei har same handskrift (teljaren) eller om skrifta varierer frå husstand til husstand i ei rode.

 

Men uansett er teljinga basert på det teljaren fekk opplyst, evt. (meinte han) visste frå før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Dette var interessant. Jeg visste svært lite om forfedrene mine før jeg begynte å granske på egenhånd. Omtrent det eneste som ble meg fortalt var at farfar (som døde før jeg ble født) var «delvis same». Jeg er født og oppvokst på østlandet, så dette var både fjernt - på den måten at jeg aldri har truffet noen slektninger fra Troms, og delvis litt eksotisk (tenk; same, da gitt). Først de senere årene har jeg forstått hvilken genetisk miks jeg kommer fra; her er både reisende, kven og sapmi mer enn godt representert. 

Videre er det, i mitt hode, et godt stykke fra «delvis same» til fullt og helt «lappisk». Så dersom det er familien selv som har gitt telleren denne opplysningen, kan det tyde på at farfar kan ha funnet det opportunt å pynte litt på opphavet da han flyttet sørover. Om så er tilfelle, så ligger det en viss ironi i at han giftet seg med ei taterjente - som heller ikke syns det var noen grunn til å flagge opphavet sitt, sånn i full offentlighet...

 

Takk for god hjelp. Ser frem til å sette meg inn i dokumentene dere har gitt meg lenker til.

Morten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.