Stig Nyberg Skrevet Oktober 6, 2019 Del Skrevet Oktober 6, 2019 I en dåpsnotis fra Larvik 1788 står det "Dørler Sven Nielsen". Hva er en dørler? Eller skal det være noe annet, og i så fall hva? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 7 timer siden, Stig Nyberg skrev: I en dåpsnotis fra Larvik 1788 står det "Dørler Sven Nielsen". Hva er en dørler? Eller skal det være noe annet, og i så fall hva? Du burde lagt ved lenken. https://media.digitalarkivet.no/view/8245/11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 lenke: SAKO, Larvik kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. I 1, 1785-1807, s. 11 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502630403 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 I telling 1801 står Sven Nielsen som "Vægter". https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058283000459 Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carsten Schanche Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 ??? https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=dørsvend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 Tror ikke det står "Dørler". Synes siste bokstav er en "n". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 (endret) Transkribert. Ser ikke ut til at man har greid å tyde "stilling/stand" Ann-Mary Engum Fødte og døpte: 1788-04-11 Tilbake til søkRapporter SkannetHBR Person: Ingeborg Første Forrige Neste Siste Vis tabell PERMANENT ID: pd00000009879488 Løpenr: 1 Rolle: barn Fornavn: Ingeborg Etternavn: - Kjønn: k Stilling/stand: - Bosted: - Fødselsdato: 04-06 Fødselsår: 1788 Fødested: - Ekte/uekte: e Alder: - Gift: - Tilhørende personer: Løpenr 1 Rolle: barn Navn: Ingeborg Stilling/stand: - Fødselsår: 1788 Fødested: - Bosted: - Løpenr 2 Rolle: far Navn: Sven Nielsen Stilling/stand: ?? Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 3 Rolle: mor Navn: Karen Kittelsd. Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 4 Rolle: fadder Navn: Ingebrog Olsd. Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 5 Rolle: fadder Navn: Marii Pedersd. Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Fødte og døpte: Side: 11a Løpenr: - Stadfestet: - År: 1788 Introdusert: - Dåpsdato: 04-11 Sogn/kirke: - Dåpssted: - Melding: - Merknader: - Kildeinformasjon: Klokkerbok for Larvik prestegjeld, Larvik sokn 1785-1807 (0707P) Gå til kilde Fylke: Vestfold Kommune (1947): Larvik Geografisk område: Larvik prgj. Larvik sokn Startår: 1785 Sluttår: 1807 Fødte og døpte: 1788-04-11 Sogn/kirke: - Side: 11a Løpenr: - BIDRAGSYTERE Fødte og døpte: Sidsel Pihl Haugen Døde og begravde: Sidsel Pihl Haugen Viede: Sidsel Pihl Haugen ANSVARLIG AKTØR Statsarkivet i Kongsberg Oppbevaringssted: Statsarkivet i Kongsberg SKANNET VERSJON Vis innholdsside Vis første side Bla i listemodus for Fødte og døpte Forlovererklæringer Døde og begravde Konfirmerte Uekte fødte og døpte Viede FACEBOOK BLOGG FORUM Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket E-post: digitalarkivet@arkivverket.noHjelpetelefon: 480 55 666 Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO Personvernerklæring https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009879488 Endret Oktober 7, 2019 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 Døelen? (I så fall er det samme ord som dølen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ryager Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 Carsten har nok rett. Når Svend Nielsen dør 1804 er stilling transkribert til "Vogter" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 2 timer siden, Morten Ryager skrev: Carsten har nok rett. Jeg kan ikke få bokstavene til å stemme med Dørsvend....☹️ Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Moe Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 Eg heller mot Else sin "Døelen?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 7, 2019 Del Skrevet Oktober 7, 2019 1 minutt siden, Håvard Moe skrev: Eg heller mot Else sin "Døelen?" Det er ein hake her... - det skulle i så fall vere skrive med gotiske bokstavar; her måtte ein lese ein gotisk e og ein latinsk e i same ordet. Det er vel helst latinsk skrift (e-en er opplagd, men også D-en), og då burde det vere ein latinsk/fransk tittel (dersom det ikkje er eit namn - og det er det vel ikkje). Då er vi tilbake til det første framlegget, "Dørler", eller (sjå #6) "Dørlen". Det er ingen tittel som eg kjenner til... Det næraste eg kjem er i Svenska Akademiens Ordbok, "Dørrnär" - som parallell til "portnär", med om lag same tyding. https://www.saob.se/artikel/?seek=dörrnär&pz=1#U_D2401_243391 Det har eigentleg ikkje latinsk/fransk opphav, men det er det ikkje sikkert presten visste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Nyberg Skrevet Oktober 7, 2019 Forfatter Del Skrevet Oktober 7, 2019 Jeg tror den danske og den svenske ordboken peker på løsningen. Presten kan ha avledet ordet "Dørler" fra "Dør-svend" eller "Dörrnär" og latt det bety en vokter, trolig en fangevokter. En fangevokter ble gjerne kalt "slutter", og den 25.06.1790 ble en "slutter" begravet i Larvik, 74 år gammel. (DA kaller ham "stutter" i sin transkripsjon, men det er det neppe noe som heter. Det kan se ut som sløyfen som danner l'en har et brudd som får bokstaven til å se ut som en "t".) Kanskje har Sven Nielsen assistert ham for å bli hans etterfølger, og presten har laget en stillingsbetegnelse for å markere Sven Nielsen som underordnet slutteren. Det passer godt at han senere ble vekter, som er en nokså beslektet stilling. Takk til alle som bidro med sine synspunkter! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Larsen Skrevet Oktober 8, 2019 Del Skrevet Oktober 8, 2019 Jeg har alltid trodd at betegnelsen 'stutter' opprinnelig var avledet fra svensk, 'ståtare', og brukt i betegnelsen 'Staadarfut', 'ståtarkonge', bygdevekter. Men jeg har tatt feil før! 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Nyberg Skrevet Oktober 8, 2019 Forfatter Del Skrevet Oktober 8, 2019 Du kan godt ha rett i dette, Olaf. Jeg nøyde meg med å slå opp i en norsk ordbok og fant ingen "stutter" der. Det fantes enkelte svensker ved Fritzøe-verket ved Larvik på den tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå