Gå til innhold
Arkivverket

Hovedmatrikelkommisjon 1819-1820

Marianne Nordli
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger hjelp for å transkribere omlag en side med tekst i Matrikkelkommisjon for Karlsøy 1819-1820. Jeg har endleig klart å løse en stør nøtt og har funnet svar på noe kjempeviktig om gården.

Det er det som står på den elektroniske siden 54, som starter med teksten i venstre mark:

"

SVENDSBYE, matrikkel n0.11, af Helgøe Inbog, tilhører propritær Hagen og for tiden bebodd af 5...

Jeg trenger hhjelp til det som står opp venstresiden og på høyre siden t.o. det som avsluttes med:

Da Dagen.........til i morgen tidlig:

"

Her er dokumentet.

https://media.digitalarkivet.no/view/61587/54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svendsby, Mtr. No. 11, af Skyld 1rd, tilhører Propritær Hagen og for Tiden beboes af 5  Opsiddere. Denne Gaard er med Hensyn til Beliggenheden, og at der ligger en umatrikuleret Plads imellem, af den Beskaffenhed, at den bør deeles i 2de Deele, og saaledes komme under Sammenligning under forskiellige Nr. og Navne, nemlig:
No 72 Til den første Deel af dene Gaard bør henhøre:
Anders Hansens brug ... 18 mk.
som herefter bør kaldes Ulsnæs. Jordvejen er taalelig god med Hensyn til Høe-Avling; dens Bund bestaaer af Muld og Leer, er dyblent, tildeels Tør og tildeels fugtig, letvindig og kan modtage Forbedring; Her haves tilstækkelig Brændeskov men en maadelig Havnegang, Elv og Vandfald; Gaarden ligger beqvemt for Fiskerie saavel Sommer som Vinter; og forøvrigt ingen videre Herligheder. Kreaturholdet er: 1 Hest, 4 Kjør, 2 Ungfæe og 24 Smaafæe.
Proportions Tallet 12. -
Imellem denne og den anden Deel af Gaarden Svendsbye, ligger en Rydningsplads, kaldet:
No 73 Holmen, beboes af Antoni Endressen, og af denne taget under Rydning i Aaret 1805, men hidtil ikke skyldlagt, hvorfor den nu bør kommer under Sammenligning. Jordvejen paa denne Plads er god til Høe-Avling; dens Bund bestaaer af Muld og Leer, er dyblent, fugtig, letvindig og kan modtage nogen Forbedring. De øvrige Herligheder er en god Brændeskov, en god Havnegang og beqvem Beliggenhed for Fiskerie. Her kan fødes: 3 Kjør, 1 Ungfæe og 18 Smaafæe. - Proportions Tallet 7. -
Derefter kommer
No 74. Den anden Deel af Hoved Gaarden Svendsbye, hvortil bør henhøre:

Johannes Andersens Brug... 18 mk
Erik Pedersens Do....6 mk
Ole Ulrik Bergs Do. ....6 mk
og Peder Pedersens Do. ....1 pd.
= 2 pd. 6 mk.
som herefter fremdeles bør kaldes Svendsby. - Jordvejen er her temmelig god, især med Hensyn til Høe- og Potatis-Avling; men ikke saameget til Korn, da Stædet er udsat for tidlig Nattefrost; Jordbunden er dyb, bestaaer af Muld og Leer, er letvindig og kan modtage Forbedring. De øvrige Herligheder er: en overflødig Brændeskov, en god Havnegang, og en beqvem Beliggenhed for Fiskerie, især om Vinteren. - Her har i Fortiden været Korn-Avling, og vil endnu blive det ved en hensigtsmæssig Dyrkning. For Nærværende udsaaes 1 1/2 Tønde Potatis og avles sædvanlig 6 Fold; Her fødes: 4 Hester, 16 Kjør, 7 Ungfæe og 72 Smaafæe. Fik Proportions Tallet 35. -
Da Dagen med det nu Passerede var forløben, blev Forretningen udsat til i Morgen tidlig. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor fann du denne protokollen?
Eg gjekk inn på "Utforsk digitalisert arkivmateriale", og "eiendom og tinglysning", men nei. Det næraste eg kom var matrikkelen 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

Ser at Frank H. Johansen har gitt deg et godt svar. og takk for hjelpen Frank.

Jeg kan bare legge til at jeg som regel gjør dette når jeg søker etter arkiv.
Jeg går til www.digitalarkivet.no  også velgr jeg Finn Kilde

Deretter velger jeg matrikler og jordebøker og merker av for alle. Så velger jeg på geografi, aktuelt fylke og sogn

Deretter er det bare å ble seg nedover til aktuell matrikkel og årstall du ser etter.

Det blir en del å bla i, men jeg finner fort ut av hvilken bok jeg skal innom basert på aktuelle årstallsintervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider