Gå til innhold
Arkivverket

Familienavnet Bernold i eldre tid (1600 tallet)

Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen andre som har kommet over familienavnet Bernold i Norge. Jeg har kjenner til bare en person med dette navnet og det er visitør Christian Christensen Eggelund fra Kongshavn utenfor Bergen sin hustru Susanne Pedersdatter Bernold. Vil anta at hun er født omkring 1670 tallet. Kanskje  er navnet Bernold en forvansking av ett mere vanlig slektsnavn eller gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Torkild Knudsen skrev:

Er det noen andre som har kommet over familienavnet Bernold i Norge. Jeg har kjenner til bare en person med dette navnet og det er visitør Christian Christensen Eggelund fra Kongshavn utenfor Bergen sin hustru Susanne Pedersdatter Bernold. Vil anta at hun er født omkring 1670 tallet. Kanskje  er navnet Bernold en forvansking av ett mere vanlig slektsnavn eller gårdsnavn.

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 

Fødte og døpte: 1698-07-20 

Person: Susane Bernold

PERMANENT ID: pd00000006075095

Løpenr:
3
Rolle:
mor
Fornavn:
Susane
Etternavn:
Bernold
Kjønn:
k
Stilling/stand:
-
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Ekte/uekte:
-
Alder:
-
Gift:
-

Løpenr 1 

Rolle:
barn
Navn:
Christen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
1698 (beregnet)
Fødested:
-

Løpenr 2 

Rolle:
far
Navn:
Christian Eigelund
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 3 

Rolle:
mor
Navn:
Susane Bernold
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 4 

Rolle:
fadder
Navn:
Jens Nielsens kone,Johane Nielsdat
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 5 

Rolle:
fadder
Navn:
Ingebor Knudsdat pige
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 6 

Rolle:
fadder
Navn:
Hans Aamundsen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 7 

Rolle:
fadder
Navn:
Niels Jensen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 8 

Rolle:
fadder
Navn:
Christen Jensen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Side:
-
Løpenr:
-
Stadfestet:
-
År:
1698
Introdusert:
-
Dåpsdato:
07-20
Sogn/kirke:
KK
Dåpssted:
-
Melding:
-
Merknader:
-

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1698-1719 (1301M2)

Gå til kilde 

Fylke:
Bergen
Kommune (1947):
Bergen
Geografisk område:
Korskirken prgj.
Korskirken sokn
Startår:
1698
Sluttår:
1719

Fødte og døpte:

1698-07-20 

Sogn/kirke:
KK
Side:
-
Løpenr:
-
BIDRAGSYTERE
Fødte og døpte:
ANSVARLIG AKTØR

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO

Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=&lastname=Bernold&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

logo.png

Susane Bernold

• Kvinne
  • Født: Ukjent dato, Ukjent sted
  •  
Søk etter lignende personer

Partner og barn

Partner: Christian Eigelund
Barn: Christen , 1698 -
Barn: Margretha , 1702 -

Livsløpstabell - Oversikt over kilder med personen

Nr Dato Kilde PFID Rolle Navn Fødselsdato Fødested Bosted Fam. stil. Sivst. Yrke Far/brudgom Mor/brud Partner Barn/andre Usikker
1 20.07.1698 MINI, Bergen, 1698-1719 pd00000006075095 mor Susane Bernold                 Christian Eigelund Christen  
2 26.02.1702 MINI, Bergen, 1698-1719 pd00000006079092 mor Susanna Bernholdtr                 Christian Egelund Margretha  

http://www.histreg.no/index.php/person/daid/pd00000006075095

----

Ser at de nevnes i dette temaet ditt:

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for informasjonen. Ja det var her navnet dukket opp første gangen. I ettertid har jeg prøvd litt sporadisk å finne noe mere om navnet. Jeg mener jeg fikk noen treff i Sveits. Jeg er stygt redd for at jeg må til utlandet for å finne noe nytt. Det som gjør det vanskelig er at ved søk på nettet er det fornavnet Bernold og ikke familienavnet Bernold som kommer opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet navnet i Sveits, fra stedet Wallenstadt se side 216-217.  Men i følge deutsche nachnamen skal navnet har vært brukt i allefall i Tyskland fra før 1600. Det skal ha oppstått ved at noen begynte å bruke farsnavnet Bernold som arvelig navn i stedet for patronym. http://www.deutsche-nachnamen.de/index.php/herkunft-a-z?orderby=title&ordering=ASC&start=1530

Dermed er det ikke sikkert at de forskjellige Bernold'ene er i slekt med hverandre, hvilket ikke gjør søket lettere. Det samme navnet har gitt opphav til Pernold og Bernald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Inger for et interessant innlegg. Jeg tror jeg vil prøve meg på noen nye søk med bakgrunn i linkene du har kommet med.

Jeg lurer virkelig på hvilken måte dette navnet har kommet til Norge. Mest sannsynlig må jo Susanne Pedersdatter Bernold ha kommet til landet enten sammen med sine foreldre eller i forbindelse med handelsfolk/embetsfolk. Det er vel mindre sannsynlig at Christian Christensen Eggelund har vært utenlands og funnet sin hustru. Jeg har aldri sett dette navnet brukt i noen av områdene jeg normalt leter etter slekt, men bergensområdet er ukjent farvann for meg. Det er jo kjent at det er mye utenlandsk aktivitet i Bergen og at Bergen er en etter forholdene stor by på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider