Torkild Knudsen Skrevet November 1, 2019 Del Skrevet November 1, 2019 Er det noen andre som har kommet over familienavnet Bernold i Norge. Jeg har kjenner til bare en person med dette navnet og det er visitør Christian Christensen Eggelund fra Kongshavn utenfor Bergen sin hustru Susanne Pedersdatter Bernold. Vil anta at hun er født omkring 1670 tallet. Kanskje er navnet Bernold en forvansking av ett mere vanlig slektsnavn eller gårdsnavn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet November 1, 2019 Del Skrevet November 1, 2019 (endret) På 1.11.2019 den 19.07, Torkild Knudsen skrev: Er det noen andre som har kommet over familienavnet Bernold i Norge. Jeg har kjenner til bare en person med dette navnet og det er visitør Christian Christensen Eggelund fra Kongshavn utenfor Bergen sin hustru Susanne Pedersdatter Bernold. Vil anta at hun er født omkring 1670 tallet. Kanskje er navnet Bernold en forvansking av ett mere vanlig slektsnavn eller gårdsnavn. Expand Ann-Mary Engum Fødte og døpte: 1698-07-20 Tilbake til søkRapporter SkannetHBR Person: Susane Bernold Første Forrige Neste Siste Vis tabell PERMANENT ID: pd00000006075095 Løpenr: 3 Rolle: mor Fornavn: Susane Etternavn: Bernold Kjønn: k Stilling/stand: - Bosted: - Fødselsdato: - Fødselsår: - Fødested: - Ekte/uekte: - Alder: - Gift: - Tilhørende personer: Løpenr 1 Rolle: barn Navn: Christen Stilling/stand: - Fødselsår: 1698 (beregnet) Fødested: - Bosted: - Løpenr 2 Rolle: far Navn: Christian Eigelund Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 3 Rolle: mor Navn: Susane Bernold Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 4 Rolle: fadder Navn: Jens Nielsens kone,Johane Nielsdat Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 5 Rolle: fadder Navn: Ingebor Knudsdat pige Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 6 Rolle: fadder Navn: Hans Aamundsen Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 7 Rolle: fadder Navn: Niels Jensen Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Løpenr 8 Rolle: fadder Navn: Christen Jensen Stilling/stand: - Fødselsår: - Fødested: - Bosted: - Fødte og døpte: Side: - Løpenr: - Stadfestet: - År: 1698 Introdusert: - Dåpsdato: 07-20 Sogn/kirke: KK Dåpssted: - Melding: - Merknader: - Kildeinformasjon: Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1698-1719 (1301M2) Gå til kilde Fylke: Bergen Kommune (1947): Bergen Geografisk område: Korskirken prgj. Korskirken sokn Startår: 1698 Sluttår: 1719 Fødte og døpte: 1698-07-20 Sogn/kirke: KK Side: - Løpenr: - BIDRAGSYTERE Fødte og døpte: Terje E Skrolsvik ANSVARLIG AKTØR Statsarkivet i Bergen Oppbevaringssted: Statsarkivet i Bergen SKANNET VERSJON Vis innholdsside Vis første side Bla i listemodus for Fødte og døpte Uekte fødte og døpte FACEBOOK BLOGG FORUM Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket E-post: digitalarkivet@arkivverket.noHjelpetelefon: 480 55 666 Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO Personvernerklæring https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=&lastname=Bernold&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year= Susane Bernold Kvinne Født: Ukjent dato, Ukjent sted Søk etter lignende personer Partner og barn Partner: Christian Eigelund Barn: Christen , 1698 - Barn: Margretha , 1702 - Livsløpstabell - Oversikt over kilder med personen Nr Dato Kilde PFID Rolle Navn Fødselsdato Fødested Bosted Fam. stil. Sivst. Yrke Far/brudgom Mor/brud Partner Barn/andre Usikker 1 20.07.1698 MINI, Bergen, 1698-1719 pd00000006075095 mor Susane Bernold Christian Eigelund Christen 2 26.02.1702 MINI, Bergen, 1698-1719 pd00000006079092 mor Susanna Bernholdtr Christian Egelund Margretha http://www.histreg.no/index.php/person/daid/pd00000006075095 ---- Ser at de nevnes i dette temaet ditt: Endret November 1, 2019 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Knudsen Skrevet November 1, 2019 Forfatter Del Skrevet November 1, 2019 Mange takk for informasjonen. Ja det var her navnet dukket opp første gangen. I ettertid har jeg prøvd litt sporadisk å finne noe mere om navnet. Jeg mener jeg fikk noen treff i Sveits. Jeg er stygt redd for at jeg må til utlandet for å finne noe nytt. Det som gjør det vanskelig er at ved søk på nettet er det fornavnet Bernold og ikke familienavnet Bernold som kommer opp. Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Hohler Skrevet November 2, 2019 Del Skrevet November 2, 2019 Jeg har også funnet navnet i Sveits, fra stedet Wallenstadt se side 216-217. Men i følge deutsche nachnamen skal navnet har vært brukt i allefall i Tyskland fra før 1600. Det skal ha oppstått ved at noen begynte å bruke farsnavnet Bernold som arvelig navn i stedet for patronym. http://www.deutsche-nachnamen.de/index.php/herkunft-a-z?orderby=title&ordering=ASC&start=1530 Dermed er det ikke sikkert at de forskjellige Bernold'ene er i slekt med hverandre, hvilket ikke gjør søket lettere. Det samme navnet har gitt opphav til Pernold og Bernald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Knudsen Skrevet November 2, 2019 Forfatter Del Skrevet November 2, 2019 Takk Inger for et interessant innlegg. Jeg tror jeg vil prøve meg på noen nye søk med bakgrunn i linkene du har kommet med. Jeg lurer virkelig på hvilken måte dette navnet har kommet til Norge. Mest sannsynlig må jo Susanne Pedersdatter Bernold ha kommet til landet enten sammen med sine foreldre eller i forbindelse med handelsfolk/embetsfolk. Det er vel mindre sannsynlig at Christian Christensen Eggelund har vært utenlands og funnet sin hustru. Jeg har aldri sett dette navnet brukt i noen av områdene jeg normalt leter etter slekt, men bergensområdet er ukjent farvann for meg. Det er jo kjent at det er mye utenlandsk aktivitet i Bergen og at Bergen er en etter forholdene stor by på denne tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå