Gå til innhold
Arkivverket

Manntall 1832, Aker vestbygden søndre distrikt.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Her er jeg igjen med den samme familien som jeg ikke klarer å legge fra meg, denne gangen i manntall for 1832. Jeg ble nettopp klar over at det finnes slike tellinger men var usikker på hvilket distrikt Lille Frøen lå i,  men og etter litt leting fant jeg dem under vestbygden søndre distrikt . Jeg lurer på om det kan stå navn på husmannsplassen de bodde på , det hadde vært flott å vite! Kom over  Vinderen historielag sitt blad på nettet, og er nevnt fire husmannsplasser, Hegdehaugen, Everstuen, Øvre Tørtberg og Enden under Lille Frøen. Plassen og opplysninger om foreldrene der står det noe, og starter  med Ole Halvorsen som nr. 236 til det yngste barnet Mathea som nr. 242. All hjelp mottas med takk!

OBA, Manntall for Aker 1832, 1832
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011832000134

mvh. Wenche J. Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, nr. 235, klarer ikke lese fornavnet men etternavnet er Olsdatter, inderst, 80 år, kom på at det kanskje kan være mor til Ole Halvorsen. Hadde vært fint å få hjelp til å tyde hennes fornavn, også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Forresten, nr. 235, klarer ikke lese fornavnet men etternavnet er Olsdatter, inderst, 80 år, kom på at det kanskje kan være mor til Ole Halvorsen. Hadde vært fint å få hjelp til å tyde hennes fornavn, også! 

Det står noe om Ole Halvorsen helt til høyre, under anmerkninger , som absolutt kunne vært interessant å få tydet, begynner det med " meget underlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Forresten, nr. 235, klarer ikke lese fornavnet men etternavnet er Olsdatter, inderst, 80 år,

Fornamnet er Maren.

1 time siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Det står noe om Ole Halvorsen helt til høyre, under anmerkninger , som absolutt kunne vært interessant å få tydet, begynner det med " meget underlig"?

Eg meiner det står "meget maadelig Forfat:", same står lenger nede, Forfat.=Forfatning.

Namnet på plassen les eg som "Hesly L.", men veit ikkje om det er rett lest, eller gir meining. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk, Lurer 

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

PS. Maren Olsdotters oppholdsstad er oppgitt som Frogner.

Hei, tusen takk, du har rett, jeg fikk sett litt mer på det og sammenlignet med hva som sto på de andre. Når jeg så nærmere på  bosted, tenker jeg det kan være Heftys og at l´en er for løkke fordi det er oppgitt Heftys løkke ved to konfirmasjoner i den familien, en dåp og i dødsprotokollen for Ole Halvorsen i 1844 står det Claus Hefty. Presten  eller klokker har skrevet litt ulikt om Hefty løkke ved hver av disse anledningene, så det er litt forvirrende, men fant en Claus (Nicolaus) Hefty, f.1800, som var en mindre kjent bror av Johannes Hefty f. 1792 og Henrik f.1804 som  kom fra en bankier og grosserer familie hvor foreldrene innvandret fra Sveits.  Det kan godt være Wratse løkke, og mange løkker i Oslo skiftet eiere og fikk nye navn. Da datteren Maren ble døpt sent på året i 1830 står faren som husmann på Lille Frøen som vel ikke er langt fra Majorstua og Frogner, og kan ha flyttet i nærheten Så på husmannsvesenet i Norge og en kategori var uten jord og hadde sitt virke på forskjellige arbeidsplasser, men også pliktarbeid på gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenche Johanne Falch skrev:

Hei, tusen takk, Lurer 

Hei, tusen takk, du har rett, jeg fikk sett litt mer på det og sammenlignet med hva som sto på de andre. Når jeg så nærmere på  bosted, tenker jeg det kan være Heftys og at l´en er for løkke fordi det er oppgitt Heftys løkke ved to konfirmasjoner i den familien, en dåp og i dødsprotokollen for Ole Halvorsen i 1844 står det Claus Hefty. Presten  eller klokker har skrevet litt ulikt om Hefty løkke ved hver av disse anledningene, så det er litt forvirrende, men fant en Claus (Nicolaus) Hefty, f.1800, som var en mindre kjent bror av Johannes Hefty f. 1792 og Henrik f.1804 som  kom fra en bankier og grosserer familie hvor foreldrene innvandret fra Sveits.  Det kan godt være Wratse løkke, og mange løkker i Oslo skiftet eiere og fikk nye navn. Da datteren Maren ble døpt sent på året i 1830 står faren som husmann på Lille Frøen som vel ikke er langt fra Majorstua og Frogner, og kan ha flyttet i nærheten Så på husmannsvesenet i Norge og en kategori var uten jord og hadde sitt virke på forskjellige arbeidsplasser, men også pliktarbeid på gården. 

Nei det var da Mathea ble døpt de bor på Lille Frøen, men har antagelig byttet beite, og sånn var kanskje forholdende for mange i Oslo-Aker på den tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Manntall 1834- Søndre Vestbygden Distrikt. Ole Halvorsen med familie, Heftys Løkke. Side 216. Ole H 50 år, Elen 45 år. John 13 1/2 år, Anne 9, Maren 7 og Matthia ( Mathea) 3 år.

Alder i manntal 1832 : Ole Halvorsen 49, Elen 40, Hans 17, John 11, Anne 7, Maren 5 og Mathea 2.

Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 1.3 (1834-1834), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011834000216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Manntall 1834- Søndre Vestbygden Distrikt. Ole Halvorsen med familie, Heftys Løkke. Side 216. Ole H 50 år, Elen 45 år. John 13 1/2 år, Anne 9, Maren 7 og Matthia ( Mathea) 3 år.

Alder i manntal 1832 : Ole Halvorsen 49, Elen 40, Hans 17, John 11, Anne 7, Maren 5 og Mathea 2.

Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 1.3 (1834-1834), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011834000216

Og manntall 1833: Samme sted Hefty, men under Nordre vestbygden, s. 130,  222- Ole Halvorsen, 50 år, 223-Elen Johnsdatter, 44 år,  224- John Olsen 12 år, 225- Anne 8 år, 226- Maren 5 1/2 år, 227- Mathi.... 2 1/2 år.

Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 1.2 (1833-1833), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011833000130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Og manntall 1833: Samme sted Hefty, men under Nordre vestbygden, s. 130,  222- Ole Halvorsen, 50 år, 223-Elen Johnsdatter, 44 år,  224- John Olsen 12 år, 225- Anne 8 år, 226- Maren 5 1/2 år, 227- Mathi.... 2 1/2 år.

Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 1.2 (1833-1833), Protokollside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011833000130

Akershus, Oslo fylke, Lokal folketelling nr. 1.5 (1836-1836), Protokollside, Side 121
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of19011836000121

Lenke til kommentar
Del på andre sider