Gå til innhold
Arkivverket

Referere til brev


Fitz Cheeseberg
 Del

Recommended Posts

Kjære deg som leser,

Jeg ønsker å referere til noen dokumenter i en oppgave, men er usikker på hvordan dette gjøres.

I følge kildekompassets foreslåtte mal vil det se slik ut:
Riksarkivet Oslo, Norges Naturvernforbund 1964, Pakke Ba-L0001.

 

Men dette holder da knapt om en vil lokalisere dokumentet igjen. Da må jeg legge til dato og tittel på dokumentet også, hvordan gjør jeg dette på best måte?

 

Kan dette være et bedre alternativ:
RA Oslo, Norges Naturvernforbund 1964, Pakke Ba-L0001. (21.4) «Rapport om Aksjonen: «Bruk Naturvett».

 

Hilsen fra meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ein rettleiar for oppgåva? Han/ho skal kunne svare på dette.

 

Eg meiner også at dato og tittel må vere med i ein fullstendig referanse. Tittelen kan i prinsippet utelatast dersom det berre finst eitt brev

frå denne dagen (og ikkje alle brev har tittel);  men det kan ikkje verte feil  å ha han med.

Sånn i utgangspunktet ville eg tenkt at du viser til forfattar/dokumentskapar først, og kvar du har funne det (arkiv) sist.

Arkivet er eigentleg sekundær-informasjon og har ikkje noko å gjere med dokumentskaparen.

 

Altså noko slikt som

Norges Naturvernforbund 1964, «Rapport om Aksjonen: «Bruk Naturvett».  (Brev 21.4.1964, i Pakke Ba-L0001. RA)

 

(her er hermeteikna ubalanserte; kanskje det kan vere 'Rapport om Aksjonen: «Bruk Naturvett»' eller «Rapport om Aksjonen: 'Bruk Naturvett'». )

 

For ordens skuld... - eg kjenner ikkje "Kildekompasset" noko meir enn at eg har søkt opp sida medan eg skreiv dette svaret.

(Men eg har kanskje formulert fleire referansar enn det forfattarane av desse sidene har gjort...)

 

 

Elles... har du brukt fullt og ekte namn her? 

(det var eit vilkår du aksepterte då du registrerte deg som brukar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.