Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydehjelp til innledning av et skifte ønskes

Recommended Posts

Hei er det noen som kunne tenke seg til å tyde innledning på et skifte . Det gjelder skiftet hvor de sies at  Ingrid Johannesdatter Mengshoel var gift med Mikkel Olsen Krogvik.

Jeg tror det er det nederst på høyre side , men mulig at jeg tar feil da jeg ikke klarer å lese denne skriften 

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081211650171.jpg

På forhånd tusen takk 

URN:NBN:no-a1450-sk20081211650171.jpg

Endret av Bjørn A Løkken

Er du ute etter bekreftelse på Ingrid og Mikkels ekteskap?

I så fall – i korthet:

Retten møtes på «Mengesshoell» på grunn av at « . . . Johannes Oelssen Mengesshoell och hans hustrue Birgete Anderssdatter  . . . oplader deris gandske Boe och Formue for deris fellids Egte børn . . . ».

Så listes barna, hvorblandt ganske riktig er « . . . Ingerj Johans daatter ved døden afffalden, Som Michel Krogvig hafer till Egte . . . »

Mvh

• Liker 1

Hei Even og tusen takk for svar , hjelp og innspill . 😊

Hva med dato og årstall Even , står det noe om det i skiftet ? 

Jeg synes å kunne lese April , men jeg ser ikke ikke dato og årstall .

SITERT ; Ingerj Johans daatter ved døden afffalden . Betyr dette at Mikkel Olsen Kråkvik sin hustru Ingrid Johannesdatter var død ved dette tidspunkt ? 

PÅ forhånd tusen takk for svar 

Endret av Bjørn A Løkken

Hei Bjørn!

Skiftet er foretatt 11 april 1687 [sist på 3de linje]  «. . . giøre vitterligt att Aar [ser det ut som, burde kanskje vært Anno] Christj 1[mellomrom] 687 dend 11 April: . . . »

Og jeg tolker det som at Ingrid er død ja.

Mvh

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.