Gå til innhold
Arkivverket

Barn med en gift mann i 1830 - straff?


Arild Landrø
 Del

Recommended Posts

Hei,

       min tippoldemor fikk i 1830 i Trondheim et uekte barn(dette var 1. leiermål for henne) med en gift mann. I 1840 fikk hun et nytt uekte barn med en annen mann.   Ble man straffet for slikt på denne tiden?  I hvikle kilder kan jeg  finne opplysninger om min tippoldemor  evt. ble dømt og straffet?

Vennlig hilsen

Arild Landrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arild Landrø skrev:

Hei,

       min tippoldemor fikk i 1830 i Trondheim et uekte barn(dette var 1. leiermål for henne) med en gift mann. I 1840 fikk hun et nytt uekte barn med en annen mann.   Ble man straffet for slikt på denne tiden?  I hvikle kilder kan jeg  finne opplysninger om min tippoldemor  evt. ble dømt og straffet?

Vennlig hilsen

Arild Landrø

 

Spørsmålet bør kanskje postes på brukerforumet. 

 

Leiermål

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Leiermål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke all den tid jeg ikke spør om opplysninger om min tippoldemor,(vet en god del om henne). men om hvilke kilder jeg evt. kan finne opplysninger om evt. dom og straff.  Jeg er også klar over at letejobben må jeg gjøre selv på arkivet.  Og da er det vel mest naturlig å spørre arkivverket? Altså spør jeg om råd og veiledning til i hvilke kilder man evt, kan finne opplysninger,.   Hadde jeg derimot spurt om når og hvor min tippoldemor evt. var født, gift, dømt og straffet så hadde det nok vært mer naturlig å legge det inn under brukerforumet, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det. 

Men jeg foreslo brukerforumet fordi de på "Spør Arkivverket" antagelig er ferdig for dagen. 

Da kan det hende det går raskere å få svar om du poster spørsmålet på brukerforumet. 

Finnes mange der som sikkert kan gi deg rettledning om dette. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 1811 og 1842 var ikke dette straffbart. ( Men det kom visse endringer ved ny straffelov i 1842). Om foreldrene bodde sammen og delte seng kunne de imidlertid bli tiltalt for konkubinat.  Disse var heller sjeldne, men kan i tilfelle finnes via sakslistene til straffesakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.