Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av giftemål, St. Jørgen, Bergen

Anita S. Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan tyde hva som står i giftemålet 15. oktober 1815, nr 11, mellom unkarl Anders Johannessen (Haukeland) og Marie (Maren) Larsdatter. Jeg er spesielt ute etter å finne ut mer om henne. Ikke vet jeg når hun er født eller hvor.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070418610680

Mvh

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skuld er dette truloving. Vigsla er notert i margen til venstre (15 okt, 21. s. e. tr.)

"Vi undertegnede, jeg Ungkarl Anders Johannesen og ieg Pige Marie Larsdr

ere med hinanden i oprigtig Kierlighed forenede og have af Hiertet lovet hinanden Ægteskab,

hvilket vi med vore henders underskrivt end yder

mere bekræfte.

Bergen d 16 Septbr 1815

Anders Johannesen med ihoden Pen

Marie Larsdr med iholden Pen."

Du kom vel ikkje så mykje nærare;

men ho er "Pige" og rimelegvis over minstealderen for giftarmål utan særskilt løyve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner 8 stk Mar* Lars* i folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad: 

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 

Søk etter personer i folketellingen fra 1815 (ufullstendig)

Søket ditt ga 8 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1

ui.sorting Relevans Fornavn Etternavn Fødselsdato Bosted  Relevans

Maria Larsdatter(kvinne)       Bergen: 20-37 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Mariana Larsen(kvinne)       Bergen: 23-127 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Maria Larsen(kvinne) 1779*   g Bergen: 9-115 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Maria Larsdatter(kvinne)       Bergen: 10-46 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Berthe Marie Larsen(kvinne)     Fattig, Bergen: 11-136+1 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Marie Larsdatter(kvinne)     Piige Bergen: 13-9A 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Inger Marie Larsdatter(kvinne)     Pige Bergen: 21-13 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
Maria Larsdatter(kvinne)       Bergen: 24-73A 1815   Folketelling 1815 for 1301 Bergen kjøpstad
  • 1

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO

Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1815/51079?fornavn=Mari*&etternavn=Lars*&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&alder=&ny_husholdning=&merknader=&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, og du har helt rett, jeg er ikke mye nærmere.

Takker Ann-Mary, ja det er en del å ta av, og det er ikke sikkert hun er født i Bergen engang....

Jeg ser nå på dåpen til første datteren deres, Anne Gurine.

Men klarer ikke å tyde det som står under Marie Larsdatter (punkt 2, 5 kolonne), ser dere det? Går ut i fra at det er der de bor?:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070418620133

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anita S. Johannessen skrev:

Tusen takk Ivar, og du har helt rett, jeg er ikke mye nærmere.

Takker Ann-Mary, ja det er en del å ta av, og det er ikke sikkert hun er født i Bergen engang....

Jeg ser nå på dåpen til første datteren deres, Anne Gurine.

Men klarer ikke å tyde det som står under Marie Larsdatter (punkt 2, 5 kolonne), ser dere det? Går ut i fra at det er der de bor?:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070418620133

Mvh Anita

Kan det stå Tjenestefolk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kan det stå Tjenestefolk? 

det gjer det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.