Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Jan Eikeland

Står det virkelig Moen her?

Recommended Posts

Jan Eikeland

https://media.digitalarkivet.no/view/754/34

no 7   kolonne 5

Erik Nilsen Moen

a) Er vel Gotiisk skrift m.h.t. årstall 1818?

b) Kikket gjennom Arkivets måte å skrive Gotisk stor M på samt billedgooglet Gothic M, men finner ingen hvor M går under linjen  og starter med strek  oppe.

Noen som er noenlunde sikker på Hva etternavnet skal være?  (og kanskje forklare hvorfor det er/ikke er en M?

takk for svar.

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Sammenlikner man med de andre innførslene, ser det ut til at fedrene er nevnt med fornavn, etternavn, stilling/stand, stedsnavn. Stilling/stand er her ymse forkortelser for oppsitter, husmann, innerst osv.

Jeg tror det står Erik Nilsen Hsm Enger, skjønt jeg er ikke helt sikker på annet enn at første bokstav er H. Er Hsm riktig, bør det vel stå for husmann, altså at Erik Nilsen var husmann på Enger.

Jan Eikeland
26 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Sammenlikner man med de andre innførslene, ser det ut til at fedrene er nevnt med fornavn, etternavn, stilling/stand, stedsnavn. Stilling/stand er her ymse forkortelser for oppsitter, husmann, innerst osv.

Jeg tror det står Erik Nilsen Hsm Enger, skjønt jeg er ikke helt sikker på annet enn at første bokstav er H. Er Hsm riktig, bør det vel stå for husmann, altså at Erik Nilsen var husmann på Enger.

Hei og takk for svar , hvis det er samme person jeg finner i folketelling 1801 kan det stå : tjener (da hans yrke var oppgitt som tjener for noens barn. mvh

Edited by Jan Eikeland

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
5 minutter siden, Jan Eikeland skrev:

Hei og takk for svar , hvis det er samme person jeg finner i folketelling 1801 kan det stå : tjener (da hans yrke var oppgitt som tjener for noens barn. mvh

Første bokstav er helt sikkert en H. Tjenere var nesten alltid ugifte, så som gift mann har han nok fått seg en husmannsplass.

På foregående side har du flere eksempler på den samme bokstavkombinasjonen, skrevet tydeligere: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040143

Jeg tror da det skal være Hsd u Enger = husmann under Enger.

Jan Eikeland
8 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Første bokstav er helt sikkert en H. Tjenere var nesten alltid ugifte, så som gift mann har han nok fått seg en husmannsplass.

På foregående side har du flere eksempler på den samme bokstavkombinasjonen, skrevet tydeligere: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040143

Jeg tror da det skal være Hsd u Enger = husmann under Enger.

Jo det ser slik ut 🙂  (mener jeg ser tøddel over u også). Takk for oppklaring . mvh