Gå til innhold
Arkivverket

"No 21 Huusmandscontract"


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Vil først bare si tusen takk til alle de flinke menneskene i dette forumet som hjelper meg med å tyde gamle tekster.

Dere skal vite at dere er uunværlige for meg når jeg skal få en mest mulig, 100% ,korrekt tyding.

Håper dere fortsetter å ha tålmodighet med meg selv om jeg kanskje poster litt mange tekster av og til.

🙂

 

- og så:

Jeg håper noen kan hjelpe meg med denne husmanskontrakten som jeg har tydet mesteparten av men der jeg trenger korrigeringer.

Min foreløpige tekst:

 

01           No 21 Huusmandscontract. Underkrevne Johan Holt – etc - , som følger (See Contract

02           No 13 paa modstaaende Side) Skal bemeldte Christopher Hansen Grønlien betale

03           aarlig Afgift af Pladsen Grønlien 5 Sped, 3 j, skriver fem Spd tre Ort,

04           som erlægges hvert Aar før Juul. (2den og 3die Poster som Contract No 13 paa pg 502 og 4de Post som Contract

05           No 17 paa modstaaende Side, kun med Forandring af Navne. Gaarden Holt den 13de Septbr 1852 Johan

06           Holt Christopher Hansen Grønlien m.p.P. Til Vitterlighed Torger Christophersen [utydelig, liten skrift]

 

Originalteksten er her (starter nederst på venstre side):

 

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707360509

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den lille, utdelige skriften rett og slett være: "Søren Xtophersen Ormstad" (går igjen på de tidligere kontraktene).

 

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06           Holt Christopher Hansen Grønlien m.p.P. Til Vitterlighed Torger Christophersen m p P. Thingl. 64 s(?) [utydelig, liten skrift]

 

38 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Kan den lille, utdelige skriften rett og slett være: "Søren Xtophersen Ormstad" (går igjen på de tidligere kontraktene).

 

det trur eg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

03           aarlig Afgift af Pladsen Grønlien 5 Sped

eg ser ingen e i Sped, eg les "Spd"

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

eg ser ingen e i Sped, eg les "Spd"

 

Takk, skal korrigere den.

Jeg tror jeg leser litt for mange bokstaver av og til. (at noen løkker blir "e" eller "a")

🙂

 

...men hva med en bokstav etter "Spd" - ser jo ut som en forkortelse (liten bokstav over en strek)?

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 11.03, Marius Holm Enerud skrev:

...men hva med en bokstav etter "Spd" - ser jo ut som en forkortelse (liten bokstav over en strek)?

 

andre har betre kontroll på slikt enn eg, har eg nok merkt, men eg ville tru at det er ein "r", siste bokataven i "Speciedaler" (på same måte som t.d. "September" kan forkortast Sptbr (liten r over ein strek).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 15.39, Richard Johan Natvig skrev:

 

andre har betre kontroll på slikt enn eg, har eg nok merkt, men eg ville tru at det er ein "r", siste bokataven i "Speciedaler" (på same måte som t.d. "September" kan forkortast Sptbr (liten r over ein strek).

Ja det var det jeg også mente. Da tenker vi likt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.