Gå til innhold
Arkivverket

Oslo botsfengsel i 1862, Gudrand Olsen


Cecilie Paulsrud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å tyde hva som står skrevet om min tipptippoldefar Gudbrand Olsen fra Vaarum i Øystre Slidre i Valdres, Oppland. Han har til min store overraskelse sittet i fengsel fra 1862-1863 Jeg prøvd å tyde skriften i flere dager nå, men klarer altså ikke å se hva som står skrevet! Blir veldig glad for all hjelp jeg kan få :-)

 

Lenke:  https://media.digitalarkivet.no/view/73618/268

 

 

Cecilie

 

 

 

 

 

Tipptippoldefar Gudbrand Olsen i Oslo botsfengsel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Gudbrand Olsen Vaarumseiet

er efter Præsteattest født i østre Slidre af Forældrene Ole Gudbrandsen og Hustru Anne Thorsdatter den 15 April 1820, confirmeret 1835 med Skudsmaal "Godt". Hvad hans senere Vandel i Menigheden angaar siger Præsten, da har han været anseet for en forligelig og velvillig Mand i sin Omgjængelse, saavelsom flittig i sit Arbeide, hvorimod han flere Gange har været mistænkt for Mangel paa Troskab.  Han lever i usle Kaar, er gift og har 4 smaa Børn.
Han har tilstaaet, at han Sommeren 1860 krøb ned igjennem Skorstenspiben paa en tillaaset Sæter og bemægtigede sig forskjellige Gjenstande. Han er ogsaa mistænkt for et andet Indbrudstyveri, hvorunder han skulde have bemægtiget sig en Rasp, men herfor manglet Bevis.

Ved Høiesteretsdom af 1 September 1863 er han for grovt Tyveri ilagt Strafarbeide i 8 Maaneder.

Den 1 October 1863 indkom han i Christiania Tugthus og den 16 s. M. overflyttedes han til Fængsel paa 5 Maaneder.

[Andre sida]

Upaaklageligt ydre Forhold.

15/2-66 meddeler Sognepræsten til østre Slidre[,] Strøm, at Angjældende siden Løsladelsen har ført en i alle Henseender udadlelig Vandel.

[I margen på fyrste sida:]

Løslodes den 16de Marts 1864 med Milepenge til østre Slidre 1 Spd 12 s.
 Extrapenge                                                                                          1  "              
                                                                                                               2 Spd 12 s.
hvoraf 60 s. sendt Præsten.

Udgik med Vest, Strømper og Undertrøie.
Hans Skoe bleve forsaalede.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

 

Tusen takk Gunnar Sigdestad! Helt utrolig for meg at du klarte å tyde dette :-) Veldig gøy å lese!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.