Gå til innhold
Arkivverket

Ole Johansen Knarbakk "Buck" f.1879 Leksvik, Stranda sokn, Utvandret til USA

Stian Sollie
 Del

Recommended Posts

5 minutter siden, Stian Sollie skrev:

ok, takk skal du ha! Litt vanskelig håndskrift å tyde for min del, klarer du å tyde alt som står i kolonne 6 og 11?

Tydespørsmål bør legges til tydeforumet. 

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får DNA-treff på en J... Buck fra Amerika. Han har ikke lagt inn opplysninger om si Buck-slekt. 

Han og jeg har et felles DNA-treff med ei amerikansk dame. Hun har et omfattende slektstre som jeg har fått tilgang til. Vi tre (Buck/dama/jeg) deler et DNA-segment på akkurat samme sted på kromosom nr 2.

Jeg vet hvordan jeg er i slekt med den amerikanske dama. Hun er etterkommer av bror til min oldefar Stines Eriksen Arnsetersve i Leksvik f 1827, gift med Anne Marta Gabrielsdatter Arntsæter fra Leksvik.

Et lite "problem" er at min oldefar og hans bror begge er født i Strinda.

Jeg kan selvfølgelig sende en mail til Buck og høre om han har oversikt over Buck-slekta. Eller du kan ta en DNA-test hos MyHeritage og se om du også får treff med vedkommende 🙂 

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 22.19, Arnstein Rønning skrev:

Jeg får DNA-treff på en J... Buck fra Amerika. Han har ikke lagt inn opplysninger om si Buck-slekt. 

Han og jeg har et felles DNA-treff med ei amerikansk dame. Hun har et omfattende slektstre som jeg har fått tilgang til. Vi tre (Buck/dama/jeg) deler et DNA-segment på akkurat samme sted på kromosom nr 2.

Jeg vet hvordan jeg er i slekt med den amerikanske dama. Hun er etterkommer av bror til min oldefar Stines Eriksen Arnsetersve i Leksvik f 1827, gift med Anne Marta Gabrielsdatter Arntsæter fra Leksvik.

Et lite "problem" er at min oldefar og hans bror begge er født i Strinda.

Jeg kan selvfølgelig sende en mail til Buck og høre om han har oversikt over Buck-slekta. Eller du kan ta en DNA-test hos MyHeritage og se om du også får treff med vedkommende 🙂 

Hei! 

Spennende! Har vurdert DNA test selv, men slått det fra meg, burde vel kanskje vurdere dette igjen.

Det var kort vei over fjorden før i tiden også, og folk ifra Trondheim tok gjerne turen over til Fosen siden, og visa versa. 

Ser det er en del "uekte" barn i min slekt iallefall, så godt mulig at noen andre også har lurt litt rundt, derav DNA treff.

Er selv i startgropen på min slektsforskning, men mener å ha sett det ene slektstreet hvor Anne Marta også er i, med treff på min slekt. Men dette finner jeg sikkert mer om senere. 

Har vel 2 teorier om Buck slekten i USA fra min slekt nå. Det ene er at min tippoldefar Ole Johansen Knarbakk faktisk fikk barn der borte, noe jeg håper på å finne ut når jeg får bilder av graven.

Broren til Ole sin mor, som heter Ole Olsen Knarbakk flyttet også til USA. Han vet jeg har fått en datter der borte. Hun hadde giftet seg og tatt etternavnet Hefti. Har tatt kontakt med etterkommere der og venter på svar.

Endret av Stian Sollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en liten melding til denne Buck i USA, og fikk svar med en gang. Han har norske aner, men de tilhører ikke Buck-greina, dessverre.

Så da får vi heller komme tilbake seinere til et eventuelt slektskap via Anne Marta. Hun er da i hvertfall av slekten Solli i Leksvika 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stian Sollie skrev:

Hei! 

Spennende! Har vurdert DNA test selv, men slått det fra meg, burde vel kanskje vurdere dette igjen.

Det var kort vei over fjorden før i tiden også, og folk ifra Trondheim tok gjerne turen over til Fosen siden, og visa versa. 

Ser det er en del "uekte" barn i min slekt iallefall, så godt mulig at noen andre også har lurt litt rundt, derav DNA treff.

Er selv i startgropen på min slektsforskning, men mener å ha sett det ene slektstreet hvor Anne Marta også er i, med treff på min slekt. Men dette finner jeg sikkert mer om senere. 

Har vel 2 teorier om Buck slekten i USA fra min slekt nå. Det ene er at min tippoldefar Ole Johansen Knarbakk faktisk fikk barn der borte, noe jeg håper på å finne ut når jeg får bilder av graven.

Broren til Ole sin mor, som heter Ole Olsen Knarbakk flyttet også til USA. Han vet jeg har fått en datter der borte. Hun hadde giftet seg og tatt etternavnet Hefti. Har tatt kontakt med etterkommere der og venter på svar.

Samme base som i innlegg 10;

Hefti Web Site
spacer.gif
Hjelp

spacer.gifNorsk

Du er ikke logget inn

Ole Vanvik "Buck"(Knarbakk)30. apr 18791940Alfred Volden6. jan 189427. des 1929<Private> Aasbø(born Volden)Ukjent "Buck"(Knarbakk)Ida Amalie Volden(born Dalsaunet)9. juli 18992. jan 1993<Private> Østvik(born Volden)
(born Volden)

Ole Vanvik "Buck" (Knarbakk)

30. apr 1879
1940
Undersøk denne personen

•  
    Endre
  •  
    Legg til
  •  
    Mer

5 Smart Matches™
Opplysninger (6)

https://www.myheritage.no/site-family-tree-424593551/hefti?indID=1502475

Fra basen:

"

Iflg gammel opplysninger var etternavnet endret til "Buck" i USA der han giftet seg og hadde flere etterkommere (According to old information, the surname was changed to "Buck" in USA where he married and had several descendants

"

Jeg stoler aldri på denslags opplysninger, om jeg ikke finner noen konkrete bevis. 

Historier blir gjenfortalt, og kan etterhvert inneholde helt annen informasjon enn det historien startet med. 

Men man skal selvsagt undersøke alle spor. 

Så får man se hva det ender opp i.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2020 den 22.13, Stian Sollie skrev:

Hei!

Leter etter min tippoldefar Ole Johansen Knarbakk "Buck". Han ble født i 1879 i Leksvik kommune (nå Indre Fosen), i Stranda Sokn. Foreldre var Johan Jakobsen Storsve og Elen Marie Olsdatter Vanvik. I en alder av ca 20, gjør han Inga Marie Pettersdatter Dalsaunet, da 15/16 gravid. Deres datter kommer til i 1900 og får navnet Ida Amalie Olsdatter Dalsaunet. I digital arkivet står det at Ole blir anmeldt av Anders Nikolaisen Dalsaunet, stefar til Inga, sannsynligvis for å ha gjort Inga gravid. Ole sin far, Johan, sender Ole til USA når han finner ut at Inga er gravid. Han er derfor ikke i Norge når Ida blir født. I USA skal han visstnok ha tatt etternavnet Buck. Han skal ha hatt kontakt med noe slektninger og venner i ettertid, men disse har gått bort og brevene er ikke å oppdrive. Ida ønsket heller ikke kontakt med sin biologiske far. Han skal visstnok ha ifølge noen ha giftet seg og stiftet familie i USA, mens noen mener han døde alene og fattig. Mulig dødsfall 1938-1940. 

Jeg ønsker å finne eventuelle etterkommere etter Ole i USA, eller bare finne ut noe mer enn det jeg vet over. 

Er det også mulig å få lest anmeldelsen av Ole noe sted?

Mvh Stian Nyeng Sollie

"I digital arkivet står det at Ole blir anmeldt av Anders Nikolaisen Dalsaunet, stefar til Inga, sannsynligvis for å ha gjort Inga gravid. Ole sin far, Johan, sender Ole til USA når han finner ut at Inga er gravid. Han er derfor ikke i Norge når Ida blir født"

Dette er vel forsåvidt et eksempel på hvordan historier kan oppstå.

Det står intet om dette i kirkeboken. 

Det står at dåpen ble anmeldt av Anders Nikolaisen Dalsaunet.

Han anmeldte ikke Ole Johansen Knarbakk for å ha gjort Inga gravid. 

Det står heller ingen steder at Ole sin far sendte sønnen til Amerika. 

Det står på barnefaren; "pt Amerika" 

----

Digitalarkivet
Ann-Mary Engum 

Fødte og døpte: 1901-01-20 

Person: Ole Johansen Knarbakk

PERMANENT ID: pd00000003704693

Løpenr:
2
Rolle:
far
Fornavn:
Ole
Etternavn:
Johansen Knarbakk
Kjønn:
m
Stilling/stand:
dagarbeider v jordbr, ugift
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
1879
Fødested:
-
Ekte/uekte:
-
Alder:
-
Gift:
-

Løpenr 1 

Rolle:
barn
Navn:
Ida Amalie
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
1900
Fødested:
-

Løpenr 2 

Rolle:
far
Navn:
Ole Johansen Knarbakk
Stilling/stand:
dagarbeider v jordbr, ugift
Fødselsår:
1879
Fødested:
-

Løpenr 3 

Rolle:
mor
Navn:
Inger Marie Petersdtr
Stilling/stand:
tjenestepike
Fødselsår:
1884
Fødested:
-

Løpenr 4 

Rolle:
fadder
Navn:
Jonetta Ivarsdtr
Stilling/stand:
husmannskone
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 5 

Rolle:
fadder
Navn:
Julianna Ivarsdtr
Stilling/stand:
innerstkone
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 6 

Rolle:
fadder
Navn:
Elen Paulsdtr
Stilling/stand:
pike
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 7 

Rolle:
fadder
Navn:
Andreas Karlsen
Stilling/stand:
innerst
Fødselsår:
-
Fødested:
-

Løpenr 8 

Rolle:
fadder
Navn:
Johan Olsen
Stilling/stand:
ungk
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Side:
18
Løpenr:
4
Stadfestet:
-
År:
1901
Introdusert:
-
Dåpsdato:
01-20
Sogn/kirke:
Stranda
Dåpssted:
-
Melding:
-
Merknader:
Anmeldt av Anders Nikolaisen Dalsaunet

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Stranda prestegjeld 1898-1914 (1718S1)

Gå til full kildeinformasjon 

Fylke:
Nord-Trøndelag
Kommune (1947):
Leksvik
Geografisk område:
Leksvik prgj.
Stranda sokn
Startår:
1898
Sluttår:
1914

Fødte og døpte:

1901-01-20 

Sogn/kirke:
Stranda
Side:
18
Løpenr:
4
BIDRAGSYTERE
Fødte og døpte:
Døde og begravde:
ANSVARLIG AKTØR

Digitalarkivet er en tjeneste fra Arkivverket

E-post: digitalarkivet@arkivverket.no
Hjelpetelefon: 480 55 666

Postadresse: Digitalarkivet, Arkivverket, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO

Personvernerklæring

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003704693

Skannet:

https://media.digitalarkivet.no/kb20050331010444

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider