Lars Martin Ingebrigtsen Skrevet Januar 13, 2020 Del Skrevet Januar 13, 2020 Hei, Sliter med å finne foreldrene til en Mallena Hårrichsdatter Skalle (i Bolsøy sogn i Møre og Romsdal). Fant mest sannsynlig dåpen hennes, men klarer ikke lese teksten helt. Noen som kan hjelpe å tyde? Kilde: https://media.digitalarkivet.no/view/16053/61 Det jeg har tolket hittil (--- er ukjente bokstaver): 1789 Fødd og døbt i Bolsøe Sogn Qvindebarn Dom. Reminsc. - 8 Martii døbt i molde kirke -- ---- ---- --- ----- Randa-------- ---- pigeb: Mallena, fød paa ---- vigen d 4de Marsii. Fest. Hal- vor Berg. Rasmus anderss B--- stad. Halvor Bergs kone --- --- ------ Mari Olsdr. til far-- for --tt- uægte pigeb. -- udlagt -- ungd--- fra --land -rd ---- Horrich, --- -ar ---- - Schalde i Kleve Sogn i a------ aar ------- nu almi--- til ---- føde---, Lomb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Januar 13, 2020 Del Skrevet Januar 13, 2020 (endret) 47 minutter siden, larsm skrev: Hei, Sliter med å finne foreldrene til en Mallena Hårrichsdatter Skalle (i Bolsøy sogn i Møre og Romsdal). Fant mest sannsynlig dåpen hennes, men klarer ikke lese teksten helt. Noen som kan hjelpe å tyde? Klipper, limer, fyller ut og justerer noko "Qvindekiøn Dom. Reminsc. h 8 Martii døbt i molde Kirke den løse Tøses fra opland, Randie Paulsdrs uægt pigeb: Mallena, fød paa Legro(?)- vigen d 4de Martii. Test. Hal- vor Berg. Rasmus anders. Biør- stad. Halvor Bergs kone bar det. Pigerne Mari Olsdr. til fader for dette uægte Pigeb. er udlagt een ungdreng fra opland ved navn Hörrich, der har tient p[aa] Schalde i Kleve-Sogn i afvigte aar, men er nu afreijst til hans fødested, Lomb." Det kan sikkert supplerast litt til. For ordens skuld var vel Skalle i Kleive sokn (ikkje Bolsøy sokn - men Bolsøy prestegjeld). Malena har kanskje ikkje anna tilknytning dit enn at den utlagde faren hadde teneste der då ho vart laga. "Legrovigen" er kanskje Leirgrovvika, som var i Bolsøy sokn. Berg er grannegard der ( - men det er Berg i Kleive også). Bjørstad finn eg ikkje. Elles har du gått frå fullt namn, som sitert her (og som er ein regel du aksepterte ved registreringa) https://forum.arkivverket.no/topic/220606-finner-ikke-dødsdato-til-gunvor-salvesdatter-kjetså-f-jortveit/?do=findComment&comment=1864584 til "larsm". Du kan sikkert rette tilbake. Endret Januar 13, 2020 av Ivar S. Ertesvåg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Martin Ingebrigtsen Skrevet Januar 14, 2020 Forfatter Del Skrevet Januar 14, 2020 Takk for raskt svar Ivar! Riktig med Skalle i Kleive sogn ja. Jeg har vielsen til Mallena (ikke faren som er forlover der), hvor hun blir kalt Skalle. Ellers lurer jeg litt på om utlagte faren er den "påståtte" biologiske faren? Det er hvertfall det jeg har inntrykk av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 14, 2020 Del Skrevet Januar 14, 2020 15 minutter siden, Lars Martin skrev: Takk for raskt svar Ivar! Riktig med Skalle i Kleive sogn ja. Jeg har vielsen til Mallena (ikke faren som er forlover der), hvor hun blir kalt Skalle. Ellers lurer jeg litt på om utlagte faren er den "påståtte" biologiske faren? Det er hvertfall det jeg har inntrykk av. For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt. https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Martin Ingebrigtsen Skrevet Januar 14, 2020 Forfatter Del Skrevet Januar 14, 2020 19 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev: For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt. https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name Sånn 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 14, 2020 Del Skrevet Januar 14, 2020 1 minutt siden, Lars Martin Ingebrigtsen skrev: Sånn 😇 Flott at du endret til fullt navn. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Januar 14, 2020 Del Skrevet Januar 14, 2020 3 timer siden, Lars Martin Ingebrigtsen skrev: Ellers lurer jeg litt på om utlagte faren er den "påståtte" biologiske faren? Det er hvertfall det jeg har inntrykk av. "utlegging" av nokon som far er ein påstand om biologisk farskap, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå