Gå til innhold
Nasjonalarkivet

FT 1910 Hva har skjedd med hjemvendte norsk-amerikanere

Recommended Posts

For FT 1910 finnes det informasjon om hjemvendte norsk-amerikanere. Tidligere var denne informasjonen tilgjengelig i den digitaliserte utgaven, men nå finner jeg den kun for Kristiania.

Har sjekket flere kommuner i Hedmark uten hell. Har dere noen forklaring på hvorfor det har blitt slik?

Takk for svar, men jeg finner fortsatt ikke opplysninger om hjemvendte for personer bosatt i (f.eks. Nord-Odal / Nordre Odalen) i 1910.

Jeg har tidligere registrert 49 hjemvendte personer i denne kommunen, men nå finner jeg ingen. Kunne du sjekke Nord-Odal for meg og eventuelt forklare meg hva jeg gjør feil?

Søk på f.eks. "utflyttingsår fra Norge=18*" returnerer ingen treff i Nord-Odal, noe jeg er sikker på at skjedde tidligere.

Hm. Det virker iallfall å søke etter "utflyttingsår fra Norge=18*|19*" i Løten (og også en rekke andre kommuner jeg har prøvd):

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=18*|19*&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&area[]=1103&sort=do

Men det er ingen treff i Nord- eller Sør-Odal på det tilsvarende søket: 

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=18*|19*&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&area[]=1106&area[]=1107&sort=do

Men når jeg undersøker grunnlagsdataene, så skal det faktisk være 47 stykker. Jeg ser at de to første i denne husstanden er hjemvente: 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036402000032

Men det kan man IKKE se. Koblingen til opplysningen om hjemvente amerikanere mangler. Her er det en feil. 

• Liker 3

Takk Tone Merete!

Da var det ikke meg det var noe feil med denne gangen 🙂

Håper "noen" kan rette denne feilen, kan jo ikke være sikker på at den kun slår ut for Odalskommunene. På forhånd takk.

• Liker 1
  • 2 uker senere...

Og da har jeg gleden av å melde at dette er blir ordnet! Informasjonen om norsk-amerikanerne er tilbake også der de har vært savnet.

• Liker 1
  • Takk 3
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.